Un spațiu comun și o infinitate de situații de comunicare

Aici cresc Montessori

Într-o clasa Montessori, în afara spaţiului comun, fiecare copil are propriul lui spaţiu în care îşi organizează munca, pe domenii, având dosare cu muncă în progres sau terminate. Dar toţi copiii împart şi îngrijesc acelaşi spaţiu şi aceleaşi resurse. Acest lucru înseamnă, implicit, că au responsabilităţi faţă de acesta şi este forța grupului cea care reglează grija pentru resursele comune, grija pentru munca celorlalți, care au pus lucrurile în ordine în acea parte de clasă.

În general, într-o clasa Montessori există câte un singur material din fiecare tip. Există, este adevărat, mai multe materiale diferite cu care se poate achiziţiona o anume deprindere de lucru, informaţie, concept, operaţie. Dar, în general, există unul anume cu care un copil doreşte să lucreze într-un moment anume. Şi este foarte posibil ca acel material să fie folosit de alt copil sau de alt grup. Copilul despre care vorbim se trezeşte într-o situaţie socială problematică pe care trebuie să o rezolve cumva. Este o unică situaţie dintr-o infinitate de situaţii care pot apărea în interacţiunea dintre copiii dintr-o clasă Montessori pe perioada în care ei lucrează la ceea ce aleg ei să lucreze, pe o perioada aleasă de ei, dictată de propriul interes. Sunt aici implicate o serie de competenţe sociale necesare în viaţă socială de acum şi de mai târziu în viaţă. Este vorba aici de a şti să ceri, a şti să refuzi fără să răneşti inutil (este posibil că grupul de copii care lucrează deja cu materialul dorit să considere că este suficient de mare deja sau, pur şi simplu, copiii din grup să dorească să continue să lucreze doar cu cei cu care au început). Poate fi vorba aici de a învăţa să renunţi. Poate fi vorba despre a învăţa să te reorientezi, de a găsi noi căi de a-ţi rezolva propria ta nevoie şi chiar de a găsi noi parteneri de lucru decât cei pe care i-ai dorit iniţial, dacă aceştia nu sunt disponibili. Poate fi vorba despre a învăţa să convingi.

Într-o clasă Montessori copiii se pot deplasa oriunde doresc şi pot să lucreze cu oricine doresc. Totul într-o clasă Montessori devine ocazie de comunicare. Materialele cu care copiii lucrează sunt gândite pentru a putea fi folosite în grup. Desigur, pot fi folosite şi individual, dar asta este rareori o alegere a copiilor de vârstă școlară.

Copiii învaţă să muncească, dar şi să se relaxeze într-un mediu în care fiecare face ceea ce îi dictează propriul interes, că şi ritmul propriu (odată ce au ajuns să poată face alegeri pentru ei înşişi), într-un mediu care, fără să fie gălăgios, este sonor. Copiii vorbesc unii cu alţii dar, deoarece pot face acest lucru tot timpul şi deoarece ajung repede să constate că nu pot lucra decât dacă toţi reduc vocea, zgomotul poate fi, mai curând, asemuit unui zumzăit.

Adriana Bogdan, Profesor Montessori 6-12 ani, diplomă AMI

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn