Şcoala secundară Montessori/ liceul Montessori, mediul pregătit pentru 12-18 ani

Aici cresc Montessori

Scrierile Mariei Montessori detaliază în special perioada primilor 12 ani, considerând că principiile și fundamentul metodei Montessori se aplică și în intervalul 12-18 ani pentru care a propus un mediu pregătit care să răspundă puternicelor lor transformări emoționale, sociale și psihologice. Școala secundară/ liceul Montessori, mediul pregătit pentru 12-18 ani acoperă al treilea plan de dezvoltare.

Al treilea plan de dezvoltare

În al treilea plan de dezvoltare capacitatea intelectuală și concentrarea scad, energia este redusă iar interesul pentru explorare este mai mic. Adolescenții sunt în plină tranziție spre societatea adulților și simt nevoia să se integreze în aceasta. Doresc să fie acceptați și responsabilizați, insistând să își facă simțită prezența, să contribuie.

Într-o astfel de perioadă cu mari transormări Maria Montessori afirmă că aplecarea și mai serioasă către studiu și o rutină zilnică ce nu canalizează energia copiilor în scopuri utile (dimpotrivă, li se cere să stea cât mai liniștiți în bănci) nu îi ajută pe adolescenți. Spre deosebire de această variantă, metoda Montessori propune soluții pentru problemele emoționale și sociale de la această vârstă. Mediul pregătit Montessori se concentrează pe consolidarea încrederii în sine și a independenței față de familie. El ajută adolescentul în trecerea sa din societatea ”copiilor” către cea a ”adulților”, pentru a deveni un membru cu un rol bine definit în societate.

Erkinder

Programul descris de ea este cunoscut și sub numele de ”erkinder” (copiii lumii) și a fost implementat în variante diferite în întreaga lume. Aceasta deoarece scrierile ei nu îl detaliază la fel de precis ca pentru celelalte medii pregătite. Dar și pentru că Montessori nu este o franciză și orice instituție Montessori din lume este liberă să îi interpreteze îndrumările așa cum consideră potrivit. Există, desigur, cursuri AMI pentru acest nivel de vârstă și principiile de bază trasate de Maria Montessori, la care se raportează întreaga comunitate Montessori:

Școala-fermă

Mediul pregătit recomandat de ea pentru această etapă este o școală-fermă, un loc în care copiii să trăiască în natură și în strânsă legătură cu aceasta. Exercițiile de viață practică devind munca în cadrul fermei iar provocările ridicate de administrarea acesteia (în care copiii să fie direct implicați) oferă prilejul pentru învățarea academică și dobândirea independenței financiare. Munca intelectuală are loc sub formă de ore academice dar implică și administrarea fermei în regim de antreprenoriat.  Adolescenții învață astfel despre modul în care funcționează societatea și pot fi responsabilizați, ajutați să de descurce în societate prin experiența unor situații reale. Ei capătă încredere în propriile forțe și să facă primii pași spre independență.

Stabilirea une școli-fermă este mult mai dificilă în prezent și nu răspunde mereu nevoilor de educație actuale (reprezenta o soluție ideală în acel moment). În prezent se întâlnesc adaptări ale ideilor de bază, care nu abdică de la principiile și idealurile Montessori pentru acest plan de dezvoltare și nu numai. În esența sa programul pentru adolescenţi se centrează în special pe participarea economică reală la societate. El presupune construirea, într-o formă sau alta, a unei comunități care muncește împreună, întotdeauna în situații de viață reală.

Prin experiențele trăite elevii capătă informații financiare temeinice, în prag de facultate fiind deja capabili să își planifice bugetul personal și să participe la cel al casei. Ideea apropierii de natură este păstrată, ca în toate mediile pregătie Montessori. Maria Montessori considera că natura este o sursă de inspirație și că prin interacțiunea cu elementele ei copilul va căpăta o atitudine de respect și apreciere în fața minunilor lumii în care trăim.

Modalitatea de învățare

Învățarea are la bază o afacere mică (cel mai adesea stabilită sub umbrela școlii) care oferă adolescentului oportunitatea de a explora cum funcţionează societatea în realitate. În exemplul cu ferma elevii pot avea acces la o grădină în care cultivă legume pe care apoi le vând comunității. Pentru acest lucru este nevoie de mici proiecte în care copiii au ocazia de a experimenta diferite roluri: vânzare (persoane care se ocupă de acest lucru), distribuție (o persoană care să organizeze acest aspect), antreprenoriat, reclamă (vor avea nevoie de un fotograf sau cineva care să distribuie pliante, de exemplu), reparații (pentru unelte) etc.

În cadrul comunității formate copiii pot prelua diferite funcții. Ei învață dsciplina și bucuria muncii, observând impactul pe care îl au, simțindu-se validați ca indivizi. Vor dezvolta abilități practice pentru viață: educație financiară, noțiuni de nutriție, abilități de autogospodărire (gătit, meșterit, cusut etc.), trai sănătos, dezvoltare durabilă, valoarea cooperării și a echipei, abilității de gestionare (organizare și planificare) a timpului, abilitati antreprenoriale…  Școala Montessori este în esență  o comunitate de adulți și copii, fondată pe principii ca respect, bunătate și încredere. Este un mediu sigur în care adolescenții își pot forma și exersa abilitățile pentru viața reală.

Dezvoltare personală

În acest cadru stabilit, dezvoltarea emoțională și psihică a elevilor reprezintă o prioritate. Prin interacțiunea cu adulții și alți membri ai comunității ei au acces la modele pentru viață (de aceea cadele didactice au un rol extrem de important) care îi ajută să ia decizii conștiente pentru stilul de viață pe care îl adoptă. Prin munca împreună ei descoperă beneficiile echipei și ale comunității și cum să funcționeze în aceasta. Au nenumărate ocazii de a socializa, exersând diplomația (discuții, argumentare, gestionarea furiei, încrederea în propriile opinii, provocări…) și disponibilitatea de a accepta puncte de vedere diferite, prin înțelegerea perspectivei celorlalți.

Abordare holistică

Activitățile fizice și intelectuale sunt unite, abordarea este holistică iar tot ceea ce presupune viața practică duce și la învățare academică. Astfel elevii învață făcând (gestionând finanțele pun în practică matematica, grădinărind capătă informații de biologie…), având libertatea de a își urma propriul interes și pasiunile. Alegerea este unul dintre pilonii Montessori, unul dintre cele mai puternice impulsui motivaționale pentru adolescenți.

Mediul pregătit pentru adolescenți susține alegerile și încurajează exprimarea individuală prin intermediul artei (muzică, teatru, pictură). La acestea se adaugă studiile de literatură, matematică, științe, istorie etc.… specifice acestui nivel academic. Pentru fiecare domeniu de interes al copiilor, de fiecare dată când apar subiecte aparte care nu pot fi susținute cu succes de cadrele didactice existente în echipa școlii, se invită profesori colaboratori din exerior, care să răspundă setei de cunoaștere a elevilor. Astfel nenumăratele întrebări ale vârstei nu sunt lăsate fără răspuns ci încurajate și duse cât mai departe posibil.

Învățare prin experiențe reale

Învațarea se face prin descoperire (folosind experiența dobândită anterior, elevul descoperă noile cunoștințe, fără ca acestea să ii fie predate prin metoda tradițională, cu prezentări și demonstrații), individual sau în grupuri mici, cu îndrumare adaptată nivelului din partea cadrelor didactice. Este importantă  înțelegerea logică și însușirea informațiilor primite, nu memorarea și aplicarea lor mecanică, din acest motiv lecțiile sunt doar punctul de pornire pentru activitățile individuale și implică gândire logică, cercetare și folosirea funcțiilor executive ale creierului. Nu este încurajată competiția și elevii sunt evaluați nu prin comparație cu colegii lor ci individual, pe baza proiectelor realizate, evaluării personale și a portofoliului personal de lucrări. Greșelile sunt considerate ca parte firească a procesului de învățare.

Mediul pregătit Montessori pentru adolescenți răspunde nevoilor de dezvoltarea ale acestora (îi susține și îi ghidează, conform principiilor Montessori), construind pe elemenele caracteristice ale celui de-al treilea plan de dezvoltare și pregătind elevul pentru următoarea etapă.

Alina F.

—————

Acest articol face parte dintr-o serie de postări, prima dintre ele fiind Mediile Montessori pentru fiecare plan de dezvoltare.

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn