”Prietenul Secret” – momentele dificile

Aici cresc Montessori

Experiența dobândită în urma organizării jocului  Prietenul Secret la Monterra timp de mai mulți ani ne permite să tragem câteva concluzii și să oferim o serie de sfaturi ce ar putea fi de ajutor în situațiile mai delicate ce se pot ivi. An de an Prietenul secret se dovedește a fi un exerciţiu valoros despre a fi împreună, despre noi, despre aşteptările noastre, dar şi despre modul în care îi percepem pe ceilalţi. Ne dorim, bineînţeles, ca toată lumea să între în joc şi să se bucure de cadouri. Şi ne bucurăm să vedem că aceste lucruri chiar se întâmplă pentru foarte mulţi dintre noi.

De fiecare dată am trăit zilnic emoţia anticipării: Oare şi-a adus aminte de mine? Oare ce o să primesc? Oare o să-i placă ce i-am pregătit? Oare cine e? Poate şi un pic de: e 10 noaptea şi mâine chiar nu ştiu ce cadou să-i mai fac! Unora dintre noi li s-a întâmplat să afle din prima zi cine e prietenul secret şi totuşi să păstreze entuziasmul fiecărei zile de schimburi secrete şi surprize. Alţii au crezut că ştiu cine e prietenul secret, ca să afle la final că nu era chiar aşa :-). Alţii, mai puţini, au fost dezamăgiţi: prietenul secret nu s-a gândit la mine azi. Am venit şi niciun cadou… Ori poate chiar: serios, ce e cu cadoul acesta? Dar şi: Oau, prietenul secret chiar mă cunoaşte! Sau, mai mult: Ce idee tare! Mâine o pun și eu în aplicare pentru prietenul meu secret!

Jocul ne ajută să ne reamintim că putem alege să oferim din suflet, cu atenţie şi grijă și că putem dori să facem celorlalţi o bucurie. Ceea ce primim în schimb însă sau dacă vom primi ceva în schimb rămâne în celălalt capăt al relaţiei. Este o formă de înţelepciune gândul că  am oferit cu bucurie și acest lucru are în sine valoare, indiferent dacă primesc la rândul meu ceva. Cele mai frumoase cadouri sunt cele care vin din inimă.

Bucuria de a dărui

Este mesajul pe care vrem să îl transmitem copiilor. Prietenul Secret nu este un joc despre a primi cadouri, ci despre a dărui. Despre bucuria de a îi face pe ceilalți fericiți fără a aștepta nimic în schimb, acea bucurie care nu este legată de ideea unei recompense și aduce cu sine  energie pozitivă și echilibru interior. Ei pot vedea cum unele acțiuni benefice ne fac nouă bine și se răsfrâng asupra celorlalți  – o energie pozitivă care se multiplică și ne îmbogățește. Ne dorim să atingă acel punct de echilibru în care gândul lor să fie că dacă voi primi ceva, este minunat, însă dacă nu primesc este în regulă deoarece sunt conștienți că acesta nu este un mesaj despre valoarea lor, ci doar alegerea proprie a persoanei respective (din motive care țin de ea). Depinde de disponibilitatea pe care o are această persoană, de evenimentele fericite sau nefericite, întâmplătoare sau planificate din viaţa sa.

Desigur, scopul jocului este bucuria, emoția pozitivă a bunătății și generozității… se poate întâmpla însă ca o familie să nu primească nimic de la prietenul secret sau au fost cazuri în care cadourile primite nu au acoperit nivelul dorinței copilului (copiilor). Motivele sunt variate: fie copilul familiei-prieten secret s-a îmbolnăvit și aceștia nu au mai ajuns la Monterra, fie au plecat din oraș, fie nu au avut suficiente detalii despre familia căreia îi făceau cadouri și au omis un membru al acesteia… Suntem toţi parte a comunităţii Monterra însă este la latitudinea fiecăruia modul în care alege să participe la viaţa acestei comunităţi. Și în ce măsură consideră că poate acorda timp diferitelor activităţi iniţiate de Monterra sau de alte persoane/grupuri din interiorul comunităţii. Este, până la urmă, un exerciţiu de democraţie.

Cum ajutăm copilul să treacă peste dezamăgire?

Recomandarea noastră către părinți este să abordeze momentul cadourilor ca pe o situație de viață și să îi transmită copilului încă de la început faptul că, la fel ca pentru orice alt lucru în viață, nu există garanții (rezultatele sunt imprevizibile și uneori nu cele așteptate și dorite). Este important pentru copii să experimenteze și sentimente precum disconfortul sau neplăcerea (sub forme pe care să le poată înțelege și integra benefic în dezvoltarea lor) deoarece sunt sentimente de care se vor lovi adesea pe parcursul vieții. Toleranța la frustrare se dezvoltă în timp, încă de la vârstă fragedă și considerăm că nu putem aborda educația copilului căutând să îl ferim mereu de emoțiile negative, de dezamăgiri, ci că ele fac parte din din firescul cotidian. Atunci când copiii sunt protejați excesiv de orice fel de dificultăți, așteptările lor despre viață devin nerealiste și nu capătă prilejul și motivația de a învăța cum să le gestioneze. Dimpotrivă, mesajul primit este că mereu va fi altcineva care să o facă în locul lor. Aceasta este problema intoleranței la frustrare la vârsta adultă, iar Albert Ellis, psihoterapeut de marcă, afirma că toleranța scăzută la frustrare este motivul principal pentru care oamenii nu reușesc să se schimbe, să se adapteze, așteptându-se mereu ca viața să fie cât mai simplă și confortabilă.

În opinia noastră răspunsul stă în tandrețe, dragoste și compasiune, oferite din belșug. Susținerea unei familii iubitoare este metoda cea mai bună pentru a depăși momentul unei dezamăgiri.

Empatia – unul dintre cele mai frumoase daruri morale

Situația neplăcută poate fi  transformată în posibilitatea de a învăța despre empatie și compasiune – copilul urmărind sau simțind pe pielea lui această experiență. Este un exemplu concret despre ce înseamnă să nu ții un angajament – din motive obiective sau nu – și cum afectează acest lucru viața celorlalți. Aceasta ar putea fi ocazia pentru o discuție valoroasă despre importanța responsabilității și compasiunii, ca valori pe care le susținem.

Prietenul Secret la Monterra este un joc destinat în principal adulților – cu toată responsabilitatea pe care o aduce cu sine acest lucru. Am invitat părinţii să facă mici surprize de sezon altor părinţi, astfel încât familiile din comunitatea noastră să interacţioneze şi să se cunoască mai bine, dorindu-ne și să oferim un exemplu celor mici prin comportamentul  nostru.

Grija pe care i-o arătăm copilului atunci când traversează un moment dificil este cea mai bună cale de a îl învăța cum să demonstreze compasiune față de ceilalți. Atunci când copiii își dezvoltă empatia, acțiunile lor sunt alese prin filtrul emoțiilor pozitive și astfel vor da dovadă de compasiune. Empatia este o parte esențială a inteligenței emoționale și o putem dezvolta prin astfel de exemple de viață.

Vrem ca prin exemplul propriu să le arătăm copiilor că noi, fiecare dintre noi, putem schimba lumea din jurul nostru, chiar prin gesturile mici pe care alegem să le facem. Și sperăm să descopere că ne putem îmbogăți sufletul cu bucuria celor din jur. Că ”Bunătatea este contagioasă”și magia generozității există (un copil care într-un an nu a primit deloc cadouri a întâmpinat anul următor fiecare surpriză cu o încântare dublă și un entuziasm molipsitor :D).

Echipa Monterra

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn