Perioadele senzitive – detalii

„Copilăria mi-a arătat că natura omenească este una singură. Toți copiii vorbesc aproximativ la aceeași vârstă, indiferent de rasă, de circumstanțe sau de familie; merg, schimbă dinţii de lapte etc. la anumite perioade fixe din viața lor. Și în alte aspecte, în special în domeniul psihic, sunt similari, sunt la fel de sensibili.” – Maria Montessori

Într-un articol anterior am prezentat conceptul de perioadă senzitivă, după cum a fost definit de Maria Montessori. În urma observării copiilor, ea a identificat existența unor perioade în care copiii vor fi puternic atrași de un anumit subiect – intervaluri de achiziții puternice și fundamentale, specifice cu precădere pentru vârsta de 0-6 ani. Aceste perioade nu sunt rigide, debutul și durata lor fiind diferite la fiecare în parte, însă cunoșterea lor permite adultului să susțină dezvoltarea copilului prin pregătirea atentă a mediului, oferindu-i astfel posibilitatea de a învăța prin urmărirea propriului interes. Dintre ele, cele mai cunoscute sunt:

Perioada senzitivă pentru ordine (de la 18 luni la 2 ani)

Este o perioadă caracterizată prin dorința copilului pentru repetiție și constanță. El își exprimă nevoia de stabilitate, rutină și reguli de bază stabilite în prealabil, putând fi extrem de deranjat de dezordine sau întreruperea ritmului cotidian.  Repetiția îi dă satisfație interioară și îi oferă exactitate, prin perfecționarea coordonărilor. Un mediu atent îngrijit, sigur și ordonat, cu un set de reguli clare va permite perioadei senzitive pentru ordine să se manifeste pe deplin.

Perioada senzitivă pentru mișcare (de la naștere la 4 ani)

Această perioadă  este cel mai intensă în primul an de viață, atunci când copilul, aproape incapabil să se miște la naștere, evoluează până la a face primii pași. Mersul nu este demonstrat, nevoia interioară a copilului este atât de puternică încât devine agitat dacă este împiedicat să exerseze nou câștigata abilitate. Apoi, de-alungul celor patru ani mișcările sunt din ce în ce mai precise, mai fine, coordonarea mâinilor și picioarelor mai sigură, totul fiind învățat prin repetiție. Mișcările inițial grosiere și haotice ajung să fie perfecționate și controlate: atingerea unui obiect, ridicarea acestuia, manevrarea pieselor mici, mersul, balansarea, târâtul, întoarcerea, oprirea, săritul etc.

Perioada senzitivă pentru limbaj (de la naștere la 6 ani)

La fel ca în cazul mersului, vorbirea este o abilitate pe care copilul nu o învață de la cineva ci o va dezvolta singur, plecând de la sunetele specifice bebelușilor (primele tentative de a imita ceea ce aude) și ajungând la primul cuvânt și ulterior primele propoziții. Vârsta de doi ani este de obicei explozia vorbirii, până la trei ani urmând perfecționarea gramaticii și a vocabularului. Trecerea de la limbajul vorbit la cel scris și citit se face în următoarele etape, scrisul fiind separat de citit în abordarea Montessori: întâi apar fascinația pentru alfabet și interesul în reproducerea literelor, ulterior ivindu-se spontan conexiunea sunet-literă, ajungându-se în cele din urmă la cuvântul citit.

Perioada senzitivă pentru grație și curtoazie (de la 2 la 6 ani)

Imitarea unui comportament amabil și politicos duce la interiorizarea acestor calități. Copiii sunt extrem de sensibil la aceste aspecte, fiind dornici să își arate respect reciproc și să învețe să se comporte în societate. Educatoarea are rol de model, ghidând copilul pentru a avea un comportament politicos și amabil față de ceilalți și fiecare nouă experiență reprezintă o oportunitate pentru el de a pune în practică lecțiile de grație și curtoazie.

Alina F.

About Alina Fekete (102 Articles)
Specialist în design și comunicare. Cel mai important rol este însă cel de părinte - alături de cei doi copii ai mei descopăr lumea fascinantă care ne înconjoară.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*