Perioada 0-3 ani

Un test al corectitudinii procedurii de învăţământ este fericirea copilului.” – Maria Montessori

In timpul primilor ani de viata copilul creste pe toate planurile: fizic, psihologic, emotional si spiritual.

Perioada 0-3 ani este atat de importanta incat daca facem o analogie cu constructia unei case, ea ar reprezenta fundatia. Cu cat este mai solida si mai bine executata, cu atat casa va fi mai rezistenta.

Primii 3 ani de viata se caracterizeaza prin achizitii si progrese remarcabile pe care copilul le dobandeste singur, prin forte proprii, intr-un ritm cu atat mai alert cu cat mediul in care traieste este unul pregatit pentru stadiul de dezvoltare in care se afla.

Copilul trece de la stadiul de a putea sta numai in pozitie orizontala, avand miscari necontrolate ale membrelor si exprimandu-se numai prin plans, asa cum este dupa nastere, la a avea o postura dreapta, a merge si a se hrani singur, a intelege limbajul si a rosti primul sau cuvant intentionat, toate acestea reusind sa le faca in primul sau an de viata. Practic, in nici o alta etapa a vietii omul nu mai inregistreaza atat de multe progrese ca in primul an de viata.

Daca am compara abilitatile adultului cu cele ale copilului, adultului i-ar trebui zeci de ani pentru a dobandi ceea ce copilul reuseste numai in 3.

Maria Montessori a sustinut mereu ideea inceperii educatiei de la nastere si a scris despre acest lucru in Mintea Absorbanta.

Omul nu se dezvolta doar la universitate, ci isi incepe dezvoltarea mental la nastere si o continua cu cea mai mare intensitate in timpul primilor trei ani ai vietii. Este obligatoriu sa acordam o ingijire activa acestei perioade, mai mult decat oricarei alta.”

Ea a denumit perioada 0-3 ani ‘embrionul psihic’, referindu-se la urmatorul concept: asa cum stadiul embrionar este o etapa de dezvoltare fizica a fatului, primii ani ai vietii reprezinta o etapa de dezvoltare a mintii, care asteapta sa primeasca informatii din mediu pentru a se construi. Asa cum in stadiul embrionar, ceea ce nu se formeaza din punct de vedere fizic (organe sau parti ale corpului), nu se va mai forma niciodata, la fel si in cazul dezvoltarii mentale: daca ceva nu a fost creat in primii ani de viata, va fi dificil de recuperat sau poate chiar imposibil, pentru ca odata ce aceasta perioada unica se sfarseste, copilul pierde din puterea, din abilitatea de a realiza acest lucru.

 

Monica Ciobotaru, educatoare Monterra

Save

About Monica Ciobotaru (9 Articles)
Pedagog Montessori la Monterra. Diploma AMI 0-3 ani, 2015, Bucuresti Alaturi de Maria Montessori, care in primul rand reprezinta un model inspirational valoros pentru mine, proprii mei copii ma inspira si ma motiveaza sa urmez aceasta cale. Imi doresc sa contribui la raspandirea conceptului Montessori in Romania, sa-l sustin si sa-i impartasesc valorile si sunt increazatoare ca orice voce in plus in directia aceasta conteaza.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*