Păreri despre noi – 2019

Una dintre metodele prin care părinții pot înțelege experiența Montessori pe care o trăiește copilul lor este prin observarea la clasă. Oferim periodic părinților ocazia de a face o vizită la clasă pentru a vedea la lucru metoda Montessori dar și pentru a cunoaște și înțelege comunitatea din care face parte copilul.  Ei pot observa timp de 30 de minute mediu în care acesta învață alături de colegii săi, cu rugămintea de a respecta regulile de observare la clasă (părintele se asează pe unul dintre scaunele special pregătite și  poate raspunde la întrebările copiilor, fără a iniția alte situații de dialog).

La intrarea în clasă părinții primesc o foaie cu puncte de interes spre care să își îndrepte atenția, dar şi cu un spațiu de completat cu câteva gânduri privitor la ceea ce au văzut în clasă. Redăm mai jos câteva dintre elementele pe care i-am rugat să le urmărească într-o clasă Montessori (mai multe detalii aici) și  o parte dintre comentariile primite în sesiunile de observare din acest an școlar.

Elemente cheie ale unei clase Montessori (prima pagină din foaia de observare):

  •  Copii de vârste diferite lucrează independent: singuri, perechi sau în grupuri mici.
  •  Copiii se concentrează la lucrul lor, chiar dacă alții lucrează în jurul lor.
  •  Copiii își aleg singuri ce lucrează.
  •  Copiii discută unii cu alții linistit.
  •  Copiii cooperează și se ajută unii pe alții.
  •  Copiii își rezolvă singuri micile conflicte.
  •  Copiii au grijă de mediul înconjurător – își pun la loc materialul după ce au terminat, fac curățenie daca au murdărit, mânuiesc materialele cu grijă.
  •  Educatoarele interacționează cu copiii fără să fie în centrul atenției în clasă.
  •  Lecții individuale predate de către educatoare câte unui singur copil.
  •  Mișcarea copiilor prin clasă este calmă și pașnică.
  •  Copiii dau dovadă de siguranță de sine și de autonomie.

Păreri despre noi:

  • „ Este fascinant cum copiii mari prezintă materialele colegilor mai mici. Atmosfera de la clasă este una foarte plăcută. Lucrând singuri sau în echipă, toți copiii sunt concentrați și conștiincioși, ducând materialele la locul lor după finalizarea activității. Mă încarc cu energie pozitivă după fiecare observare la clasă. ” A.S.
  • „Mă emoționează felul în care copiii sunt tratați ca oameni, cu atenție pentru nevoile lor, cu răbdare, pentru a respectă ritmul și modul lor de învățare. Adulții de la clasa ghidează cu blândețe și răbdare activitatea copiilor. “Am observant cu bucurie copiii primind prezentări de matematică și despre plante. Apoi au plecat să lucreze singuri, în locuri alese de ei. Am văzut cum au terminat activitatea și și-au luat materiale să lucreze altceva. Interacționează cu prietenie, lucrează împreună. Am văzut că au reușit să facă ceea ce și-au propus. Lucrează la propriile activități, dar în companie. Sau, dacă aleg să lucreze singuri, fac asta. Mult respect și admirație pentru adulții de la clasa, pentru respect și prezență. Timp de calitate petrecut azi. Mulțumesc!”  O.R.
  • “Observarea de astazi a fost o experienta foarte placuta. Am vazut copii linistiti (nu in sensul de cuminti, ci in cel interior), calmi si care se simteau confortabil cu mediul. Zumzetul era si el linistit si linistitor.: copiii lucrau, comunicau, se plimbau, cereau sprijin sau observau in ideea de a-si gasi locul. Educatoarele nu erau in centrul atentiei , dar ii aveau pe copii in centrul atentieilor. Totul a parut extrem de calm si plin de control. Din nou, nu acel tip de control daunator, ci in avantajul copiilor: atentie la activitatile lor fara a-I deranja, atentie la nevoile lor. ” I.A.
  • “Am observant cu plăcere cât de concentrate lucrau, chiar dacă în clasă există acel zumzet de lucru. Am văzut pe fața lor bucuria de a lucra. Pentru mine, o clasă Montessori este o adevărată lecție de viață, care implică acceptare, diversitate, toleranță, implicare, bucurie și autenticitate.” A.P.
  • “O atmosferă incredibilă! Am observat prietenia: mai mulți copii s-au apropiat de A. când era supărată și încercau să o ajute! 3 băieți se uitau pe o carte și “discutau” foarte frumos! 2 Fetițe lucrau individual. A. a interacționat la început cu mine , apoi a înțeles rolul meu și și-a văzut de treabă. E minunat cum o fetiță îi trecea degetul celeilalte colege peste cifre și îi prezența fiecare cifră. A. s-a așezat cu spatele la mine și lucrează.” C.C.
  • „A fost minunat să-i privesc, să vă privesc. Mulțumesc pentru ceea ce le dăruiți zilnic și va conta o viață!” A.O.
  • Întotdeauna e o plăcere să vin în observare. Mi se pare uimitoare atmosfera din clasă. Ideea de comunitate este primul lucru pe care îl observ, cineva își ia  un material de pe raft cu care să lucreze, altcineva, indecis, așteaptă o sugestie, lucrează independent sau în echipă, un alt copil îi reamintește unui  coleg regulile : „Vorbește în șoaptă!”. Cred că am  spus și altădată, pare un serviciu de oameni mici, fiecare își face task-urile la biroul lui.  Mulțumesc pentru invitație!” P.I.
  • „Liniștea și calmul din clasă sunt o lecție pentru mine. Nu am comentarii – sunt uimită de “agitația” controlată  și calmă a primelor minute ale dimineții. Concentrarea de care dau dovadă și cu care lucrează este uimitoare.” A-M.S.
  • „Setea de cunoaștere strălucește în această sală! Motivația intrinsecă este încurajată și atunci fiecare copil își descoperă pofta de cunoaștere din ziua respectivă. Este minunat cum personalități diferite funcționează ca un grup și se respectă reciproc, pentru a învăța unii de la altii.” N.C.

Le multumim părintilor pentru mesajele transmise! 🙂

Echipa Monterra

About Echipa Monterra (119 Articles)
Suntem alături de copil în procesul dezvoltării, îl ajutăm să înțeleagă lumea înconjurătoare, îl sprijinim să fie independent, să se respecte atât pe sine cât și pe ceilalti, să facă alegerile potrivite, pentru ca în final să își găsească propriul rol în comunitate.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*