„Am sentiment de liniște interioară”, părinți 2018

Creștem împreună copii împliniți

Una dintre metodele prin care părinții pot înțelege experiența Montessori pe care o trăiește copilul lor este prin observarea la clasă. Oferim periodic părinților ocazia de a face o vizită la clasă pentru a vedea la lucru metoda Montessori dar și pentru a cunoaște și înțelege comunitatea din care face parte copilul.  Ei pot observa timp de 30 de minute mediu în care acesta învață alături de colegii săi, cu rugămintea de a respecta regulile de observare la clasă (părintele se asează pe unul dintre scaunele special pregătite și  poate raspunde la întrebările copiilor, fără a iniția alte situații de dialog).

La intrarea în clasă părinții primesc o foaie cu puncte de interes spre care să își îndrepte atenția, dar şi cu un spațiu de completat cu câteva gânduri privitor la ceea ce au văzut în clasă. Redăm mai jos câteva dintre elementele pe care i-am rugat să le urmărească într-o clasă Montessori (mai multe detalii aici) și  o parte dintre comentariile primite în sesiunile de observare din acest an școlar.

Elemente cheie ale unei clase Montessori (prima pagină din foaia de observare):

  •  Copii de vârste diferite lucrează independent: singuri, perechi sau în grupuri mici.
  •  Copiii se concentrează la lucrul lor, chiar dacă alții lucrează în jurul lor.
  •  Copiii își aleg singuri ce lucrează.
  •  Copiii discută unii cu alții linistit.
  •  Copiii cooperează și se ajută unii pe alții.
  •  Copiii își rezolvă singuri micile conflicte.
  •  Copiii au grijă de mediul înconjurător – își pun la loc materialul după ce au terminat, fac curățenie daca au murdărit, mânuiesc materialele cu grijă.
  •  Educatoarele interacționează cu copiii fără să fie în centrul atenției în clasă.
  •  Lecții individuale predate de către educatoare câte unui singur copil.
  •  Mișcarea copiilor prin clasă este calmă și pașnică.
  •  Copiii dau dovadă de siguranță de sine și de autonomie.

Păreri despre noi:

  • Emoționantă această experiență, mulțumesc! Copii frumoși îndrumați de educatoare minunate!” G.A.
  • Copiii lucrează în grup la exerciții de matematică/fișe. Trei copii lucrează la un proiect. Alt grup de doi copii lucrează la alt proiect. Copiii cooperează frumos, vorbesc calm, deschiși, unii cu ceilalți. Nu am observat conflicte.Când iese adultul din clasă, copiii continuă lucrul fără absolut nicio schimbare de comportament. S. este o prezență foarte caldă, calmă, plăcută, pozitivă. Nu este elementul central al clasei, merge de la copil la copil în funcție de nevoie. Comunică foarte potrivit și se conectează cu copiii. Mulțumesc pentru toată această experiență! Felicitări și multă energie pentru tot anul școlar! Mi-a plăcut foarte mult să încep ziua alături de voi: fără presiuni, fără stres, în ritmul fiecăruia – o oază foarte rară în zilele noastre :D.” A.T.
  • ”Mi-a plăcut extrem de mult ce am văzut. Dacă la începutul observării eram extrem de curioasă la ce material va lucra R., care își alesese o locație/zonă în care nu-l vedeam, atunci când a lucrat împreună cu un alt copil la un material ce mi se părea că ar fi greu pentru R., când am văzut cu ce siguranță de sine lucra, ce frumos socializează cu prietenul lui, când am văzut ce frumos le vorbea Andreea, cât de calmă și liniștită era când interacționa cu ei, mi-au dat lacrimile de fericire. Am plecat de la observarea la clasa cu un sentiment minunat, de liniște interioară, cum că al meu copilaș își petrece timpul în lipsa mea într-un mediu frumos și liniștit, plin de intenții bune, comportament educațional extraordinar, exact așa cum mi-am dorit. Am plecat de la observarea la clasa cu lacrimi de fericire în ochi, liniște și împăcare sufletească. A., ești minunată pentru ceea ce faci! Multe mulțumiri pentru inima ta mare ce le-o oferi copiilor în fiecare zi!” F.R.
  • ”Am observat că toate elementele cheie într-o clasa Montessori sunt îndeplinite cu success de toți copiii, la toate vârstele. Atmosfera din clasa este foarte frumoasă ,liniștită, calmă și caldă. Mulțumesc mult pentru această experiență și mai ales educatoarelor pentru dedicație și profesionalism.” T.I.
  • „O atmosferă calmă în clasă. Copiii au lucrat individual și în grupuri trecând în mod natural de la o activitate la alta. Zumzetul din clasă m-a invitat la visare. Aș fi stat în clasă toată ziua!” S.B.
  • Am rămas surprinsă de cât de concentrați sunt copiii în activitățile lor. Am intrat de 5 minute și niciunul nu și-a înterupt activitatea. Lucrează în grupuri și se ajută unul pe celălalt. Parca ar fi într-un stup de albine sau un loc de muncă pentru copiii mici. Mi-a plăcut foarte mult că la un moment dat o fetiță a zis: “în echipă am facut asta!” – au lucrat la un turn. Au pus materialul la loc în ordinea dimensiunii obiectelor tot împreună. Chiar daca la un moment dat T. a început să plângă, a reușit să se linișteasca pentru moment și a lucrat cu materialul de deșurubat. Foarte interesant să-i văd mai ales pe cei mai mici cum se concentrează asupra a ceea ce fac. Mi-a plăcut foarte mult.”“ P.I.
  • ”Mi s-a părut foarte drăguț să văd cum se ajută între ei și când o fetiță plângea după bunica abia plecată, o altă fetiță a venit la ea și-a luat-o în brațe, după care a stat lângă ea fără să spună nimic. Mi-a plăcut că atunci când apar “probleme” se discută între patru ochi, de la același nivel, cu răbdare. E așa o forfota ordonată. În sfârșit am văzut-o pe A. “în acțiune”. A. ne-a vorbit încântată de ea.:-) ” A.L.
  • ” Cea mai bună experiență de învățare pentru mine ca părinte despre principiile aplicate Montessori. Părinților le recomand să folosească sesiunile oferite. Mulțumiri pentru invitație.” S.A.
  • ”Am avut parte de o jumătate de ora de observare minunată! Cei mici au intrat în sală foarte veseli, unii s-au apucat imediat de lucrul cu materialele, în timp ce alții au servit micul dejun, prilej de socializare maximă. Mi s-au părut că niște adulți care stau dimineață la cafea și își povestesc ce au făcut în weekend. Adulții de la clasă au avut un contact minim cu cei mici, ceea ce mi se pare minunat pentru că asta înseamnă că ei sunt foarte independenți și știu foarte bine regulile clasei și știu să le respecte sau să ii respecte pe ceilalți (unii dintre ei vorbeau în șoaptă pentru a nu deranja). Mă bucur că am putut vedea o mică parte din viață de grădi și îmi doresc să revin cât mai repede.” A.C.
  • ”Apreciez în mod deosebit modul ordonat în care copiii lucrează, punând la loc tot ce au folosit.De asemenea, liniștea și felul calm de a comunica și a colabora, mă impresionează.” A.E.
  • ”Este foarte plăcută atmosfera de clasă. Copiii lucrează, le este încurajată independența, fiecare se dezvoltă în ritmul lui.” C.I.

Le multumim părintilor pentru mesajele transmise!

Echipa Monterra

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn