Observarea la clasă

La Monterra se organizează periodic observări la clasă – părinții au ocazia să îi observe pe copiii din grupă.  Părintele este rugat să intre în clasă în liniște și să se așeze pe unul dintre scaunele special pregătite, indicat de cadrul didactic. Atunci când veţi intra în clasa, este posibil unii dintre copii va pună întrebări. Va rugăm evitaţi conversaţiile lungi, să nu ințiați sau încurajați interacțiunea cu cei mici, pentru a putea avea o imagine clară a mediului Montessori așa cum este el în fiecare zi. Un politicos şi simplu salut, un răspuns scurt la ceea ce va întreabă… apoi sfătuiţi-i se întoarcă la ceea ce făceau. Copiii vor fi deja înştiinţaţi de vizita dumneavoastră şi vă vor înţelege sfatul.

În cazul în care copilul dumneavoastră va plânge, va avea un comportament care vizează încălcarea de reguli sau va ignora complet, nu fiţi surprinşi. Copiii răspund foarte diferit atunci când îşi văd părinţii în clasa şi se pot comporta diferit faţă de o zi obişnuită. Noi ne-am bucurat să vedem că au reușit adesea să își desfășoare activitatea avându-i pe unii dintre părinții lor pe scaunelele observatorilor, să nu își iasă din ritmul obișnuit și să-și continue activitățile cotidiene.

Asistentava anunța imediat ce se termină intervalul orar stabilit (~ 30 de minute). Pentru a nu perturba activitatea clasei, educatoarea nu va putea discute cu dumneavoastră pe parcursul vizitei şi nici imediat după aceasta. Dacă aveţi întrebări, va rugăm le notaţi și vă vom răspunde cu plăcere prin telefon sau prin stabilirea unei întâlniri. De asemenea, va rugăm completaţi formularul pe care îl veţi primi la intrarea în sala de clasă.

Iată câteva elemente asupra cărora vă puteți îndrepta atenţia:

Elemente cheie ale unei clase Montessori :

  •  Copii de vârste diferite lucrează independent: singuri, perechi sau în grupuri mici.
  •  Copiii se concentrează la lucrul lor, chiar dacă alții lucrează în jurul lor.
  •  Copiii își aleg singuri ce lucrează.
  •  Copiii discută unii cu alții linistit.
  •  Copiii cooperează și se ajută unii pe alții.
  •  Copiii își rezolvă singuri micile conflicte.
  •  Copiii au grijă de mediul înconjurător – își pun la loc materialul după ce au terminat, fac curățenie daca au murdărit, mânuiesc materialele cu grijă.
  •  Educatoarele interacționează cu copiii fără să fie în centrul atenției în clasă.
  •  Lecții individuale predate de către educatoare câte unui singur copil.
  •  Mișcarea copiilor prin clasă este calmă și pașnică.
  •  Copiii dau dovadă de siguranță de sine și de autonomie.

1) Clasa Montessori cuprinde mai multe vârste

  • Copiii mai mari reprezintă diferite modele de urmat: ei deja şi-au dezvoltat vocabularul şi abilităţile.
  • Copiii mai mici ne oferă adevărul evident cum că suntem toţi diferiţi şi importanţi în mod egal. Aceasta permite dezvoltarea respectului pentru diferenţe.
  • Lecţiile de învăţare trebuie raportate la diferite vârste. Profesorii fac deosebire în interacţiuni şi de aceea transformă în modele de caracter diferite comportamente.

2) Libertăţi

  • De a alege o activitate
  • De a decide asupra unei teme de cercetare
  • De a cere şi a obţine ceea ce am nevoie
  • De a acţiona
  • De a vorbi, discuta cu altcineva
  • De a mânca atunci când îmi este foame
  • De a merge la toaletă când este nevoie

3) Limite relaţionate

  • Venim la grădiniţă pentru a lucra
  • Activităţile trebuie să fie constructive
  • Nu îi deranjăm pe ceilalţi
  • Regulă de baza: „Libertatea mea se sfârşeşte acolo unde libertatea altei persoane începe”.

4) Reguli de folosire a materialelor

  • Un obiect este folosit în scopul în care a fost creat
  • Un singur exemplar din fiecare material- copiii încep să conştientizeze nevoile celorlalţi, învaţă despre obiecte şi practică astfel comunicarea: „Putem lucra împreună?”
  • Folosirea specifică şi constructivă a materialului
  • Copilul este responsabil de faptul că materialul trebuie să fie gata pentru a fi folosit şi complet pentru următorul copil.

5) Oportunitatea de a lua decizii

  • Să practice introspecţia: Cu ce doresc să lucrez?
  • Să înveţe să nu „urmeze” ceea ce este nepotrivit.
  • Să practice luarea deciziilor (în limita acceptării de către ceilalţi)
  • Educatorul oferă posiblitatea copilului de a alege din două variante atunci când se confruntă cu o dificultate
  • Interacţiunea spontană care asigură terenul de practică
  • Adulţii observă şi cunosc ceea ce se întâmplă şi colaborează în vederea luării deciziilor constructive

6) Folosirea limbajului adecvat

  • Un limbaj adecvat pentru ca orice copil să înţeleagă
  • Nu acuză, nu judecă, nu ţipă
  • Dă responsabilitatea persoanei care a cauzat problema: Cum poţi rezolva aceasta? Stabileşte limite: „De îndată ce tu…..atunci….”

7) Dragoste şi logică

  • Oferă copiilor şanse de a acţiona în mod responsabil
  • Arată empatie Le permite să înveţe din consecinţe
  • Le permite copiilor să trăiască şi să înveţe din şi cu consecinţele alegerilor făcute de ei.

Sperăm profitaţi de ocazia de a face o vizită la clasa pentru a vedea cum funcţionează programul Montessori. Vizita dumneavoastră este importantă atât pentru noi cât şi pentru copil. Puteți vedea aici câteva dintre opiniile părinților, notate de aceștia pe foile de observare.

Echipa Monterra

About Echipa Monterra (116 Articles)
Suntem alături de copil în procesul dezvoltării, îl ajutăm să înțeleagă lumea înconjurătoare, îl sprijinim să fie independent, să se respecte atât pe sine cât și pe ceilalti, să facă alegerile potrivite, pentru ca în final să își găsească propriul rol în comunitate.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*