Mediul Montessori pentru 1-3 ani

Aici cresc Montessori

Cum arata un mediu pregatit intr-o clasa Montessori, cum este el organizat, care sunt materialele pe care le oferim copiilor si care sunt beneficiile? Cum decurge o zi din viata copiilor aflati intr-o comunitate Montessori? Iata cateva intrebari la care orice parinte se gandeste si cauta raspunsuri.
  • In primul rand, este un mediu atractiv, adaptat nevoilor de dezvoltare ale copiilor intre 1-3 ani, oferindu-le oportunitatea de a-l explora intr-un mod sigur, pozitiv si placut.
  • Este un mediu gandit si pregatit in asa fel incat sa incurajeze independenta copiilor: intregul mobilier si toate necesitatile, inclusiv toaletele si chiuvetele sunt astfel facute incat copiii sa le poata utiliza fara ajutorul adultului. Rafturile cu materiale sunt toate la inaltimea copiilor pentru ca ei sa le poata accesa singuri.
  • Este un mediu organizat si ordonat. Pana la varsta de 3 ani, copilul se afla in perioada senzitiva pentru ordine. Ordinea confera copilului o intelegere mai buna a lucrurilor si un sentiment de siguranta, de control, creand anumite repere care-l ajuta sa se orienteze in mediu. Fiecare material are un loc anume pe raft, loc care trebuie mereu respectat astfel incat sa le fie usor copiilor sa gaseasca ceea ce doresc. Copiii invata sa devina responsabili si sa duca materialele la loc dupa ce termina de lucrat cu ele. Ordinea externa ajuta la crearea ordinii interne.
  • Clasa este impartita pe mai multe arii: Limbaj, Arta, Muzica si Miscare, Senzorial, Coordonare Ochi-Maini si multa Viata Practica, incluzand aici Ingrijire Personala (spalarea pe maini, suflarea nasului, pieptanat, curatarea pantofilor) , Ingrijirea Mediului (spalarea mesei, stergerea prafului, udarea plantelor, spalarea vaselor, a geamului, aranjarea florilor, etc) Gratie si Curtoazie, Pregatirea Hranei.

Exercitiile si activitatile de viata practica reprezinta 70% din timpul petrecut in comunitate, avand multiple avantaje si beneficii: ofera experienta senzoriala, dezvolta motricitatea fina si grosiera, ofera oprtunitati de limbaj, au un scop concret si real, ofera o secventialitate, fiind formate din mai multi pasi care trebuie urmati, ofera repetitie ceea ce duce la concentrare si in final la invatare. Toate acestea sporesc independenta copilului, increderea si stima de sine.

Rolul educatorului este mai degraba unul secundar, intr-o clasa Montessori copilul fiind cel care se afla in ‘lumina reflectoarelor’. El il sprijina pe copil in procesul de invatare, respectandu-i propriul ritm. Ii pune la dispozitie mediul pregatit si-l conecteaza cu acesta, aratandu-i cum se utilizeaza fiecare material in parte. Scopul final al muncii lui este sa-l ajute pe copil sa devina independent in activitatile lui si-n ingrijirea mediului, oferindu-i astfel satisfactia si pacea interioara de a duce singur la bun sfarsit un lucru.

Când unui copil i se oferă puţină libertate de acţiune el va spune imediat, ‘Vreau eu să fac asta!’ Dar în şcolile noastre unde mediul este adaptat nevoilor copiilor, ei spun ‘Ajută-mă să fac asta singur’. Iar aceste cuvinte le dezvăluie nevoile interioare.”

Monica Ciobotaru, Educator Montessori 0-3 ani, diplomă AMI

Save

Save

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn