Materialele din Zona Senzorială

Aici cresc Montessori

Materialele din aria Senzorială răspund modului în care copilul învaţă la varsta prescolară- prin simţuri, mai degrabă decât prin intelect. Acestea sunt materiale care dezvoltă ăi rafinează fiecare simţ, la fiecare activitate accentuând o anumită calitate, cum ar fi culoarea, forma, mărimea, intensitatea, volumul, gustul sau greutatea.

De exemplu, materialul cunoscut drept turnul roz este alcătuit din zece cuburi roz de diverse mărimi. Copilul de 3 ani construieşte un turn cu cel mai mare cub la bază şi cu cel mai mic cub în vârf. Acest material vizează conceptul de volum. Cuburile sunt toate de aceeaşi culoare şi din acelasi material; singura diferenţă este mărimea şi desigur, greutatea. Alte materiale evidenţiază diferite alte concepte: tablete colorate pentru culoare, materiale geometrice pentru formă etc.Pe măsură ce copilul continuă explorarea, materialele inter-relaţionează şi se dezvoltă unul din celălalt.

Ulterior, în primii ani de şcoală, copiii descoperă noi aspecte ale  materialelor. În studiul volumului, de exemplu, se pot întoarce la turnul roz  să descopere că dimensiunea cuburilor variază treptat de la un centimetru cub la un decimetru cub. La vârsta preşcolară, aceste materiale ajută copilul să-și ordoneze lumea, să-i găsească un sens şi să-şi sporească percepţia asupra ei precum și admirația.

Abilitatea de a număra sau calcula, de a scrie sau citi, sunt rezultate secundare pe care copilul le obţine în timp datorita mediului pregătit. Pedagogul Montessori nu isi fixeaza obiective din aceste abilitati, ele fiind o consecinta fireasca a lucrului cu materiale Montessori in cele patru arii tematice.

Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn