De ce şcoală Montessori?

« Daca dorim cele mai bune rezultate academice, cea mai eficientă cale de a ajunge la asta este, împotriva intuiţiei, nu aceea de a ne concentra exclusiv pe invatarea academica, ci de a adresa dezvoltarea sociala, emotionala si fizica a copilului» – Adele Diamond, cercetator canadian in neurostiinţe, 2010

Pentru că…

La Monterra credem ca invatarea este mai mult decat memorizare de date.
Invatarea activa, prin toate simturile este superioara unei invatari pasive.
A face este foarte important pentru a invata.
Concentrarea este esentiala in construirea si dezvoltarea functiilor executive – memorie, controlul atentiei, gandire critica, control, rationamente si rezolvare creative de probleme – care sunt un predictor major al succesului scolar, profesional, personal.
Cel mai important lucru în învăţare este protejarea si dezvoltarea motivatiei interioare de a invata a copilului, motorul sau intern care il orienteaza spre curiozitate si descoperire.
La Monterra consideram că educatia civica si participarea la viata comunitatii sunt valori ce merita a fi promovate.
La Monterra ne dorim copii care sa vina cu bucurie si placere la scoala.

Ce face şcoala Montessori:

  • ajută copiii să îşi exerseze funcţiile executive şi îi provoaca constant in aceasta direcţie
  • cultivă bucurie, mandrie si incredere
  • se bazeaza pe o invăţare activă, experenţtială
  • respecta ritmul de invăţare al fiecarui copil
  • promovează atât dezvoltarea caracterului cât şi pe progresul academic
  • pune accentul pe limbajul oral
  • stimuleaza copiii sa înveţe unul de la celălalt
  • favorizeaza dezvoltarea abilităţilor sociale şi crearea legăturilor între copii
  • tratează cu respect fiecare copil în parte, fără a recurge la situaţii umilitoare si comparaţii devalorizante

Cum stim ca Montessori este un model viabil si validat?

1.Dovezi stiintifice

Despre aceste dovezi am vorbit in alte articole de pe site- unele dintre ele sunt indicate la finalul acestui articol. Cartea lui Angeline Stoll Lillard este o referinta importanta in domeniu. Angeline Stoll Lillard şi-a luat doctoratul în Psihologie la Stanford University, predă psihologie la University of Virginia şi este director al “Early Development Lab” în cadrul acestei universităţi. Pentru cartea sa “Montessori: The Science Behind the Genius: a primit premiul anului din partea Cognitive Development Society.

Modelul Montessori este de asemenea foarte raspandit in Statele Unite ale Americii, fiind o parte importanta si in invatamantul public.

2. Raportul McKinsey, 2007

Conform raportului McKinsey din 2007, trei elemente sunt importante in construirea unui sistem de educaţie eficient si motivant:Toate aceste criterii sunt indeplinite de sistemul Montessori.

  • selecţia oamenilor potriviţi pentru a deveni profesori
  • instruirea acestor oameni pentru a deveni profesori eficienţi
  • asigurarea că sistemul este capabil să livreze cea mai bună instrucţie posibilă fiecărui copil

Toate aceste criterii sunt indeplinite de sistemul Montessori.

3. Modelul Finlanda

Modelul invatamantului de masa finlandez a ajuns in atentia specialistilor in educatie dupa ce Finlanda a inceput in anii 2000 sa se claseze sistematic pe primele locuri la testele internationale PISA (Program for International Student Assessments) care se dau tinerilor de 15 ani in domeniile: limba materna, matematica si stiinte.

Pare ca Finlanda este printre primele tari din lume care incearca sa mute abordarea invatamantului traditional catre paradigma constructivista, ingloband in design-ul sistemului educational o serie de principii validate stiintific, menite sa imbunatateasca considerabil calitatea educatiei oferita cetatenilor ei.

Este reconfortant sa vedem cum o astfel de actiune, de modelare a invatamantului traditional in principii moderne de organizare si invatare are un astfel de impact semnificativ asupra calitatii educatiei oferite, chiar daca este bineinteles un compromis reusit intre cele doua paradigme si nu se apropie de gradul de individualizare si  coerenta pe care il ofera modelul Montessori. Consideram ca rezultatele modelului finlandez constituie o dovada indirecta a validitatii paradigmei constructiviste.

Performantele acestui model vorbesc de la sine: peste 99% din elevi termina educatia obligatorie de 9 clase, iar 90% termina cu succes liceul. Dintre absolventii de liceu, doua treimi merg in invatamantul superior. Peste 50% din populatia adulta participa in programe de educatie pentru adulti.

Alte articole in legatura cu acest subiect:

 

Ramona Oros

————————–

Surse: 

http://www.devcogneuro.com/AdeleDiamond.html

Diamond, A. (2010). The evidence base for improving school outcomes by addressing the whole child and by addressing skills and attitudes, not just content. Early Education and Development, 21, 780-793. NIHMS249662

Diamond, A. (2012). Activities and programs that improve children’s executive functions. Current Directions în Psychological Science, 21, 335-341

Diamond, A. & Lee, K. (2011). Interventions shown to Aid Executive Function Development în Children 4-12 Years Old. Science, 333, 959-964. PMID:21852486

Galinski, Ellen (2010). Mind în the making: the seven essential life skills every child needs, HarperCollinsPublishers, 2010

Lillard, Angeline Stoll (2008).Montessori: the science behind the genius, Oxford University Press

Darling-Hammond, Linda (2010). What we can learn from Finland’s successful school reform, http://www.nea.org/home/40991.htm, accesat la 18 august 2013

Kangaslahti, Jukka (2012). Investitie in educatie, investitie in viitor –Modelul Finlandez si Aplicabilitatea lui in Romania, Ed. Lumina Evangheliei

McKinsey&Company (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top, http://mckinseyonsociety.com/how-the-worlds-best-performing-schools-come-out-on-top/ accesat la 27 decembrie 2013

About Ramona Oros (16 Articles)
Fondator Monterra Psiholog si psihoterapeut Consider ca educatia este esentiala in dezvoltarea fiintei umane si in special educatia la varstele mici este cea care modeleaza si formeaza viitorul adult. Cred ca putem creste impreuna copii fericiti si impliniti.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*