Cum încurajăm copiii să facă alegeri sănătoase în nutriție

nutriție alimentație sănătate

Copiii au în general o reținere specifică în ceea ce privește alimentele și adesea își aleg doar ~5 alimente preferate pe care le acceptă… sau le refuză pe cele de o anumită culoare/ texură… și refuză sistematic tot ceea ce este nou. Părinții își fac griji, considerând că este un obicei nesănătos, însă este o etapă firească și atât timp cât medicul pediatru nu semnalează probleme, este important să nu uităm că cei mici sunt cei responsabili de câtă mâncare mănăncă (creierul lor știe foarte bine dacă și cât are nevoie să mânânce). Responsabilitatea adulților este legată de alimentele oferite și modul în care își îndrumă copiii către alegerile potrivite.

Nutriția este o componentă importantă în creșterea și dezvoltarea armonioasă a copiilor noștri. Un stil de viață sănătos implică a face în mod constant alegeri corecte, inclusiv în ceea ce priveste alimentația. Dezvoltarea sănătoasă este stâns legată de alimentație, și nu doar în ceea ce privește calitatea alimenelor (alimente cât mai variate, care oferă energie și nutrienții necesari creșterii, necesare pentru a face față provocărilor zilnice) dar și rutina meselor (absența mesei de dimineață, de exemplu, afectează în mod negativ puterea de concentrare).

Copiii, la fel ca adulții din jurul lor, nu ar trebui să privească alegerile sănătoase ca pe un compromis, o renunțare la ce își doresc cu adevărat – este mult mai eficient să folosim metode care pot transforma alimentele sănătoase precum fructele și legumele în alegerile preferate, construind un mediu în care copiii pot face cu ușurință alegeri sănătoase. Prin menținerea acestui mediu, atât părinții, cât și copiii pun bazele unei relații sănătoase cu alimentele ce le sunt benefice. Astfel, le putem încuraja alegerile optime și le permitem să decidă singuri ce vor să mănânce și de ce cantități au nevoie.

Cum încurajăm alegerile sănătoase?

În primul rând, fiți relaxați. Alimentația nu ar trebui să devină un scop în sine. Un stil de viață sănătos nu înseamnă doar să învățăm ce e bun pentru noi, ci mai ales să ne bucurăm de mese și de timpul petrecut împreună – este o experiență de viață. Concentarea nu este pe cum să convingem copiii ci cum să îi încurajăm să se bucure de aceste alimente, de un anumit stil de viață.

Copiii vor mânca întotdeauna ce au la dispoziție, așa că țineți alimentele sănătoase mereu la îndemâna celor mici. Un coș cu fructe ținut pe masă le va face cu ochiul mai ușor decat fructele ținute în sertarul din frigider. Și nu uitați să luați fructe din coșul respectiv când aveți nevoie de o gustare pentru a-i încuraja să vă urmeze exemplul :D.

Copiii îi privesc pe adulți ca model de comportament dezirabil, așadar ceea ce facem contează. Acțiunile vorbesc adesea mai tare decât cuvintele. Primul pas este să faceți schimbarea proprie, să modelați obiceiurile alimentare pozitive, mâncând sănătos și bucurându-vă de acest lucru.

Masa în familie este importantă. Creați obiceiuri regulate, structurate legate de masă și purtați conversații plăcute(așa cum spuneam, este și o componentă de învățare socială)..În general, copiii care iau masa în mod obișnuit împreună cu părinții au o nutriție mai bună și au mai puține șanse să dezvolte obiceiuri nesănătoase în adolescență. În plus, un exemplu pozitiv poate ajuta copiii să depășească ezitarea de a încerca alimente noi.

Puneți la dispoziția copiilor alimente sănătoase în fiecare zi, ca parte firească a meniului, chiar dacă sunt refuzate (rămânând calm și răbdător). Adesea copiii au nevoie să încerce un aliment de mai multe ori până când ajung să le placă. Oferiți-le oportunități repetate de a încerca noi fructe și legume, eventual preparate în moduri diferite – schimbările mici pot face mari diferențe. Și înțelegeți și acceptați comportamentele alimentare neregulate des întâlnite în copilărie – uneori vor arunca mâncarea, alteori își vor schimba brusc preferințele…

Nu uitați să le serviți porții adecvate vârstei lor. Cel mai bine este să încurajați copiii să se servească singuri și să mănânce în ritmul propriu. Este important ca ei să fie împlicați și să se simtă respectați legat de propria nutriție, să simtă că pot face anumite alegeri. Oferiți-le copiilor posibilitatea de a controla anumite aspecte ale alimentației. Ei își cunosc cel mai bine corpul și pot decide când nu mai doresc să mănânce. Pentru a-i implica și a le respecta preferințele, îi putem ruga să guste din mai multe tipuri de mâncare. Dacă observați că anumite alimente nu le plac, serviți-le mai rar, oferindu-le mai des fructele, legumele, și nucile care le plac, de exemplu. Astfel, le arătați că părerile lor contează.

Respectați-le dreptul de a spune ”nu”. Este extrem de important să nu impuneți cu forța. Răbdarea și perseverența sunt cheia. Implicați copiii în pregătirea și servirea mesei (oferindu‑le sarcini adecvate vârstei lor) – avem și cîteva sugestii în articolul de aici. Povestiți-le despre alimentele pe care le întâlnesc și cum îi afectează, la ce îi pot ajuta diferitele grupe de alimente, ce beneficii au – ce ne ajută când avem nevoie d eun plus de energie, când vrem un păr mai sănătos etc. Metoda Montessori susține implicarea copiilor în activități de viață practică, ora mesei având obiective strategice în ceea ce priveşte hrana şi educaţia pentru sănătate, independenţa copiilor și relaţiile sociale – atât la nivel de grădiniță dar și la școală.

Echipa Monterra

About Echipa Monterra (100 Articles)
Suntem alături de copil în procesul dezvoltării, îl ajutăm să înțeleagă lumea înconjurătoare, îl sprijinim să fie independent, să se respecte atât pe sine cât și pe ceilalti, să facă alegerile potrivite, pentru ca în final să își găsească propriul rol în comunitate.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*