Copiii petrec prea mult timp stând jos

Aici cresc Montessori

Atunci când ne gândim la copilărie vizualizăm copii zâmbind și alergând. Veseli. În mișcare. Bulgări de energie care nu stau o clipă locului, prea ocupați să descopere lumea și să se bucure de ea.
Realitatea este însă diferită. O arată studiile care trag din ce în ce mai multe semnale de alarmă, indicând faptul că cei mici duc o viață mult mai sedentară decât ne imaginăm. În ultimii 20-30 de ani (în condițiile dezvoltării tehnologice accelerate) cei mici stau din ce în se mai mult jos pe parcursul unei zile. Dincolo de orele petrecute în instituțiile de învățământ (unde se stă jos, exceptând pauzele și  cursurile de sport), acasă timpul petrecut la computer sau la televizor ”fură” din timpul de joacă activă. Concluzia? Majoritatea copiilor petrec cea mai mare parte a timpului pe canapea, în mașină sau așezați la birou – exact acele momente în care corpul ar fi avut nevoie și ar fi putut face mișcare, exercițiu fizic.

Această schimbare este cauza directă a numeroase probleme de sănătate pe care le regăsim la vârste din ce în ce mai scăzute.Cercetările arată că cei mici sunt statici în cea mai mare parte a timpului, indicând faptul că totuși corpul uman este făcut pentru un anumit tip de activitate iar evoluția nu l-a pregătit pentru a petrece atât de mult timp stând jos – de aici și numeroasele riscuri în ceea ce privește sănătatea.

Care sunt riscurile?

Imediat cum ne așezăm pe scaun activitatea electrică din mușchi încetează și consumul de calorii scade la o treime din rata normală (o singură calorie/ minut). Cu alte cuvinte, copiii noștri nu ard toate caloriile pe care le acumulează pe parcursul unei zile. Apar astfel cazuri de obezitate și probleme de sănătate, chiar și la preșcolari. Studiile indică tot mai multe cazuri de obezitate infantilă și chiar o creștere de 300% (!!!) a riscului de diabet tip 2 la adolescenți.

De asemenea, în cazul unei persoane care stă jos mai mult de șapte ore pe zi, riscul de boli de inimă crește cu 64%, scăzând media de viață cu aproximativ șapte ani și ridicând riscul de cancer. Lipsa mișcării duce la scăderea capacității de concentrare și a atenției, reducând dezvoltarea cognitivă, memoria pe termen scurt, dezvoltarea vocabularului etc.

În ceea ce privește condiția fizică, un copil de 10 ani poate face mai puține abdomene sau ridicări la bară fixă și are putere scăzută în brațe, comparat cu generațiile anterioare.

Care sunt recomandările oficiale?

Normele oficiale propun ca un copil sub doi ani să nu petreacă deloc timp în fața oricărui tip de ecran (fie el de televizor sau computer), iar până la vârsta de 4 ani această perioadă să nu depășească o oră, pentru ca după aceea (până la 18 ani) să nu depășească două ore.

Între 0 și 5 ani, exceptând momentele în care dorm, copiii nu ar trebui să stea jos (să fie inactivi) pentru o perioadă mai lungă de o oră și este necesară o medie de trei ore de activitate pe zi (orice fel de activitate, doar să nu stea jos), după 5 ani fiind nevoie de minim o oră de activitate plină de energie (sărituri, mers cu bicicleta, role etc.).

Ce soluții există?

Studiile legate de acest subiect subliniază faptul că este nevoie să introducem mai multă activitate fizică în programul copiilor, având grijă să reducem pe cât posibil perioadele în care stau prea mult jos: timpul petrecut în fața computerului sau ecranului tv, momentele petrecute în scaunul de mașină, orele de curs care presupun prea multă inactivitate.

Acasă puteți îndepărta aparatele electronice din dormitorul celui mic, înlocui mașina cu o plimbare atunci când îl aduceți sau luați de la grădiniță/ școală (măcar o dată sau de două ori pe săptămână), organiza ieșiri în parc și excursii și îl puteți încuraja să facă sport (înscriindu-l la diverse cursuri legate de pasiunile pe care le are).

În ceea ce privește soluțiile oferite la Monterra, pedagogia Montessori pune mare accent pe mișcare. În clasa Montessori copiii nu stau jos, în locuri fixe, efectuând cu toții aceeași activitate, ci se mișcă liber, în conformitate cu interesul propriu (fie pentru a își alege materialele cu care doresc să lucreze, fie pentru a interacționa cu colegii lor), fiecare fiind implicat într-o activitate diferită și putând alege să lucreze stând în picioare, la mese sau pe covorașe puse pe jos. Mediul pregătit Montessori însemnă libertate de mișcare, libertatea de a explora, libertatea de a interacționa social și libertatea de a alege, acestea fiind considerate esențiale pentru buna dezvoltare a copiilor.

Alina F.

 

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn