Comunitatea copiilor mici, mediul pregătit pentru ~1,5-3 ani

Comunitatea copiilor mici este formată din copii cu vârste între 1,5 și 3 ani (începând cu momentul în care pot merge și au suficient echilibru pentru a putea transporta o tăviță). Sunt aproximativ 12 copii însoțiți de 2 adulți. Acest mediu pregătit se axează pe mişcare, limbaj şi dobândirea independenţei.

Prin activitățile de zi de zi și interacțiunea cu adulții (care îi susțin și le transmit încrederea lor), copiii învață să își controleze mai bine propriul corp, își dezvoltă autodisciplina, exersează luarea de decizii și  dobândesc tot mai multă independență în ceea ce privește îngrijirea personala. Scopul este să poata face lucruri pentru sine, în conformitate cu capacitățile vârstei. Se pun bazele ideii de comunitate, prin crearea unei atmosfere constructive, în care sunt promovate respectul și colaborarea – în timp acestea devin în mod natural reciproce și copiii se ajută în mod spontan.

Spațiul este generos și deschis și permite cadrelor didactice să observe copiii din orice loc s-ar afla – în mediul Montessori adulții observă atent însă nu intervin decât dacă situația o cere. Copiii sunt încurajați să se miște liber. Mediul le oferă numeroase oportunități de exersare a mobilității și echilibrului, iar timpul petrecut afară în fiecare zi (exceptând zilele în care vremea chiar nu o permite) le oferă un contact permanent cu natura. Zona exterioară este amenajată cu la fel de multă grijă, pentru a fi un spațiu sigur care să perimtă copiilor să se joace liber, să lucreze cu apa, să alerge, să sară, să se cațere, să își exerseze echilibrul și să exploreze.

Mobilierul este realizat pe dimensiunile copiilor (inclusiv toaletele și chiuvetele), cu o zonă de ”bucătărie”, cu o chiuvetă joasă și instrumente de bucătărie potrivite vârstei.  La intrare sunt amplasate băncuțe și cuiere accesibile copiilor, astfel încât ei să să se descurce singuri cu hainele şi încălţămintea, cu cât mai puțin ajutor posibil. Rafturile sunt  joase, deschise, cu materialele Montessori aranjate ordonat, în funcție de ariile curriculare și gradul de complexitate.

Amenajarea este simplă și aerisită. Cromatica este neutră și calmă, camera atent amenajată și ordonată, atrăgătoare prin simplitatea ei. În mediul Montessori frumusețea vine din simplitate și ordine, iar acestea se regăsesc și în materialele, cromatica, elementele decorative alese și modul lor de expunere. Perdele cu imprimeuri plăcute, plante în vase discret colorate, lucrări de artă alese cu grijă și expuse la nivelul copiilor, materialele naturale, formează un mediu amenajat armonios, simplu și ordonat. Toate acestea contribuie la dezvoltarea psihică a copilului, învățându-l să aprecieze frumusețea naturii și inspirându-l să trateze ceea ce îl înconjoară cu grijă și atenție.

Accentul cade pe materiale, acestea ieșind în evidență și atrăgând copiii să lucreze cu ele. Materialele Montessori, special gândite, permit copiilor să își exerseze abilitățile motorii și coordonarea, oferind experiențe senzoriale și posibilitatea de a își îmbunătăți limbajul. Ele includ secvențialitate (necesitatea îndeplinirii mai multor etape pentru a duce la bun sfârșit o sarcină), repetiție (exersarea concentrării) și controlul erorii (copilul poate constata singur dacă a lucrat corect observând dacă ultima piesă se potrivește sau nu).

Materialele din aria de Viață Practică sunt cel mai des utilizate, dobândirea independenței fizice și abilitatea de a realiza activități cotidiene fiind principalele obiective ale acestui mediu. Copiii își doresc să se îmbrace/ încalțe/ mănânce singuri – în fapt, să poată realiza singuri majoritatea activităților în care se implică. Celebrul citat ”Ajută-mă să fac singur” se regăsește aici la modul cel mai concret.  Copiii exersează în zona de Viață Practică abilități noi: cum să se îmbrace (să încheie un fermoar/ prinderea cu arici/ nasturi etc.), își pot prepara singuri o gustare, ajută la punerea mesei, spală vesela și nu numai (lucrul cu apa este o mare pasiune la această vârstă), curăță oglinzi și ferestree, îngrijesc plantele etc.  Este preferată utilizarea unor materiale fragile (sticlă, ceramică etc.) – copiii învață astfel cum să manevreze cu atenție aceste obiecte fără a le distruge (principiul ”controlul erorii”). Toate aceste elemente le dau puterea de a se descurca tot mai bine, de a realizat tot mai multe lucruri fără ajutorul adultului, ceea ce le sporește încrederea în propriile forțe.

Limbajul este în plină dezvoltare la acest nivel și întreg mediul pregătit este plin de oportunități de exersare a acestuia – au acces la cărți cu teme atent alese, carduri, li se citesc povești, ascultă cântece și sunt antrenați în discuții pe diferite teme (familie, animale, sărbători specifice etc.), și sunt încurajați să se exprime cât mai des. Primele noțiuni de matematică (sortare, numere, cantități) sunt introduse și ele.

Alina Fekete

—————

Acest articol face parte dintr-o serie de postări, prima dintre ele fiind Mediile Montessori pentru fiecare plan de dezvoltare.

About Alina Fekete (101 Articles)
Specialist în design și comunicare. Cel mai important rol este însă cel de părinte - alături de cei doi copii ai mei descopăr lumea fascinantă care ne înconjoară.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*