Clasa Montessori: grupele mixte

Grupele mixte de vârstă în clasa Montessori

În mediul Montessori clasele sunt formate din copii de vârste diferite, acestea acoperind un interval de trei ani (gupe de 0-3 ani, 3-6 ani, 6-9 ani etc.). O astfel de grupă se alcătuiește treptat, an de an, ajungând să acopere echilibrat toate cele trei vârste. Rezultă o clasă cu un număr mare de copii (în multe țări numărul este mai mare, în România legislația a stabilit cifra maximă la 35), iar mai bine de treizeci de copii dintr-odată ar putea însemna haos :D. Însă, după cum precizam, grupa se formează treptat, pe parcursul mai multor ani, pornind de la o cifră de 10-15 elevi cărora li se adaugă un număr similar anul următor, când deja primii copii au învățat să funcționeze împreună și formează o comunitate stabilă (toate aceste cifre diferă în cazul grupelor de antepreșcolari 0-3 ani). Clasa crește organic, nucleul deja format asimilându-i firesc pe noii veniți.

Grupele mixte sunt un element specific extrem de important în pedagogia Montessori, reprezentând unul dintre criteriile de bază în evaluarea făcută de către organizațiile internaționale în domeniu (în vederea obținerii acreditărilor). În fapt, nu se poate vorbi de o veritabilă clasă Montessori fără acest sistem.

De ce grupe mixte și care sunt beneficiile?

Unul dintre principalele motive de îngrijorare pentru părinți îl reprezintă numărul mare de copii. Învățați cu sistemul tradițional, în care mai puțini copii înseamnă că educatoarea va avea mai mult timp pentru fiecare în parte, abordarea aceasta îi nedumerește. Diferența este însă că pedagogiile în care un număr mic de copii este un element pozitiv sunt cele care pleacă de la premiza că educatorul este sursa de informații, centrul instruirii, ceea ce este fundamental diferit în abordarea Montessori. Aici educatorul are un rol esențial, însă secundar: el îndrumă și susține copilul în dezvoltarea sa, intervenind doar atunci când este nevoie.

Cu cât numărul copiilor este mai mare, cu atât focusul se mută de pe adult pe copii și interacțiunea/ colaborarea dintre ei. Iar mediul cu vârste amestecate reprezintă o trăsătură importantă a educaţiei Montessori. Copiii învață unii de la alții, interacționează și formează o comunitate similară celor în care vor funcționa ca adulți, cu vârste diferite, caractere și tipologii variate (în societate nu suntem împărțiți după anul nașterii, ci interacționăm constant cu oameni mai tineri sau mai în vârstă).

În fapt, clasele Montessori sunt o comunitate la o scară mai mică. Odată formată, o astfel de grupă va primi anual doar câțiva elevi noi, astfel încât în medie două treimi din copii revin în aceeași clasă, ale cărei reguli și obiceiuri le cunosc deja, pentru a se reîntâlni cu vechi prieteni. În acest mod se asigură continuitatea și stabilitatea, formându-se sentimentul de apartenență la un grup unit și rezultând o comunitate. Prin intermediul lecțiilor de ”graţie şi curtoazie” copiii învață cum să se comporte în societate şi cu ceilalţi și, treptat, competiția este înlocuită de cooperare, care apare în mod natural (lucrând împreună, formând o comunitate bazată pe respect și susținere, copiii sunt în mod natural motivați de realizările celorlalți). În plus, educatorul are astfel timp suficient pentru a descoperi personalitatea fiecăruia, aflând care îi sunt interesele, punctele forte și cele slabe și cum îl poate susține mai bine în dezvoltarea sa individuală.

Un alt motiv de îngrijorare pentru părinți este legat de diferența de vârstă, considerându-se că ”cei mici îi vor trage în jos pe cei mai mari” și invers. Însă pedagogia Montessori susține perioadele senzitive ale fiecărui copil în parte iar acest lucru înseamnă că nu poți forța un copil dincolo de nivelul la care îl situează nevoia sa interioară. Dimpotrivă, grupele mixte permit copilului să își găsească mai mereu un partener de lucru, un alt copil mânat de interese similare și aflat la un nivel apropiat și astfel dezvoltarea individuală nu cunoaște bariera vârstei. Copiii învață cu adevărat în ritm propriu, neexistând un parcurs educațional fix pe care toată clasa să fie obligată să îl urmeze în același timp – fiecare copil are libertatea de a petrece cât timp simte că este necesar la fiecare etapă în parte.

Copiii mai mari dintr-o clasă Montessori îi ajută adesea pe copiii mai mici. Acest lucru îi transformă automat în liderii clasei, oferindu-le prilejul de a exersa răbdarea și toleranța, devenind mai responsabili. În plus, făcând la rândul lor prezentări și explicând diferite concepte, își consolidează propriile cunoștințe (cel mai bine învățăm explicând altora). La rândul lor, începătorii asimilează informații noi prin observarea copiilor mai mari lucrând cu diverse materiale și imită comportamentul acestora în diverse situații, tratându-i ca pe niște modele. Se încurajează colaborarea și experiențele sociale, dezvoltarea depășind nivelul acumulării de informații (având loc în plan social, intelectual și emoțional).

Diferența aceasta de vârstă devine astfel extrem de importantă, iar Maria Montessori a observat că intervalul de trei ani este cel ideal (un singur an diferență, de exemplu, nu este suficient pentru ca elevii să se perceapă conform raportului de ”mai mare/ mai mic”). În cei trei ani fiecare copil va traversa treptat fiecare etapă, consolidându-și cunoștințele și evoluând în plan personal. Ținând cont de faptul că la fiecare trei ani copiii fac trecerea către o altă etapă a dezvoltării și că în cadrul acestor trei ani ei păstrează caracteristicile generale ale fazei în care se află, fiind similari în ceea ce privește perioadele senzitive și mediul pregătit de care au nevoie, ea a format următoarele clase, bazate pe grupe mixte:

  •  0 –  3 ani (nivelul antepreșcolar)
  •  3 –  6 ani (nivelul preșcolar)
  •  6 –  9 ani (nivelul primar 1)
  •  9 -12 ani (nivelul primar 2)
  • 12 -14 ani (nivelul secundar 1)
  • 15 -18 ani (nivelul secundar 2)

Alina F.

About Alina Fekete (103 Articles)
Specialist în design și comunicare. Cel mai important rol este însă cel de părinte - alături de cei doi copii ai mei descopăr lumea fascinantă care ne înconjoară.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*