Ce NU facem la masă

Ce să Nu facem la masă

Așa cum unele alegeri ale noastre le influențează pozitiv stilul de viață, altele îi pot afecta în mod negativ pe copii. Ca adulți avem responsabilitatea de a ne asigura că au o alimentație corespunzătoare. Acest subiect generează însă situații tensionate și comportamente nerecomandate adesea: părinți care își ceartă copiii că nu au mâncat tot din farfurie, îi urmăresc prin casă cu mâncarea sau chiar îi hrănesc și atunci când sunt suficient de mari să o facă singuri etc. Este important să evităm aceste situații care pot avea efecte serioase, precum tulburările alimentare grave de mai târziu. Comportamente de evitat în alimentația copilului:

Copiii sunt conștienți de nevoie naturale ale corpului lor și vor mânca atunci când le este foame. Sau, dimpotrivă, vor refuza mâncarea atunci când nu simt senzația de foame. Ceea ce noi interpretăm ca un copil ”mofturos”, cât timp este declarat sănătos de medicul pediatru, cel mai probabil este doar un copil care își urmează ritmul propriu de dezvoltare, ascultându-și corpul.

Porții obligatorii

Intervenția forțată a adultului nu face decât să dăuneze. Nu forțați copiii să mânânce, fie că o faceți impunând, încurajându-l să ”mai ia o bucățică pentru mami și una pentru tati…” sau distrăgându-i atenția. Într-un studiu recent, două grupuri de copii au fost tratate diferit. Unora li s-a cerut să mănânce tot din farfurie. Ceilalți au fost lăsați să mânănce cât simt nevoia. Cei care au fost presați au mâncat mai puțin decât ceilalți!

De asemenea, cercetările arată că 72% din copiii care au fost forțați să mănânce un anumit aliment au refuzat îl mănânce vreodată dupa aceea. Evitați certurile, și nu îl faceți să se simtă vinovat de suferința părintelui dacă nu mănâncă el.

Distragerea atenției

Reduceți posibilitatea de distragere a atenției în timpul meselor și nu folosiți televizor, tablete, telefoane… Mâncatul inconștient dezvoltă obiceiuri nesănatoase în viitor. Copilul nu va ști să își recunoască propriile semnale ale corpului cu privire la senzația de foame, de sațietate și de plăcere.

Restricții

Evitați să impuneți restricții la mâncare. În loc să interziceți anumite alimente, explicați-le ce alegeri mai bune au la dispoziție. Ca familie, alegeți alimente sănătoase și evitați-le pe cele dăunătoare. De asemenea, evitați să catalogați alimentele ca bune sau rele. E de preferat să stabiliți o legătură între alimente și lucrurile care le plac copiilor. De exemplu sportul care le place, rezultatele la școală, dorința de a crește mare, sau a avea părul strălucitor. Le puteți astfel explica pe înțelesul lor că alimentele sănătoase îi vor face puternici, și astfel mai rapizi sau mai rezistenți. Sau că antioxidanții din fructe și legume le fac pielea și părul mai frumoase. Ori că un mic dejun sănătos îi ajută să fie atenți la școală.

Recompense

Nu folosiți mâncarea ca mită sau recompensă. Acest obicei poate crea probleme de sănătate mai târziu în viață – părinții oferă de multe ori ”cadou” un aliment. Dacă doriți să oferiți recompense, alegeți o activitate fizică amuzantă, de exemplu o plimbare în parc. De asemenea, nu recompensați copilul pentru că mănâncă alimentele care nu-i plac (de obicei cele sănătoase) oferindu-i la final un aliment nerecomandat (bomboane etc.) – mesajul este greșit. Este o strategie care scade preferințele copiilor pentru alimentele consumate în mod normal, în favoarea celor de tipul junk food primite ca recompensă.

Nu certați copiii când fac alegeri mai puțin sănătoase. Îi puteți redirecționa către alegeri mai bune sau le puteți limita accesul la gustări de tip junk food, fără însă a condamna vehement gestul făcut. Interzicerea accesului la anumite alimente nu face decât să crească dorința de a le consuma.

Echipa Monterra

About Echipa Monterra (107 Articles)
Suntem alături de copil în procesul dezvoltării, îl ajutăm să înțeleagă lumea înconjurătoare, îl sprijinim să fie independent, să se respecte atât pe sine cât și pe ceilalti, să facă alegerile potrivite, pentru ca în final să își găsească propriul rol în comunitate.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*