Casa copiilor, mediul pregătit pentru 3-6 ani

Faimoasa Casa dei Bambini, primul pas în fondarea metodei Montessori este mediul pregătit pentru copiii de 3-6 ani. Este și ultima etapă în dezvoltarea copilului spre independența funcțională – la finalul acestui plan de dezvoltare el este capabil să se gestioneze fără ajutorul unui adult, iar abilitățile exersate de-alungul ultimilor ani îi permit să se îndrepte spre sarcinile academice și sociale mai complexe ale celui de-al doilea plan de dezvoltare (școala).

Casa copiilor este un spațiu care imită realitatea la o scară mai mică, o comunitate la o scară mai mică. El se adresează în special dezvoltării psihice – preia la o scară mai mică situațiile concrete din viața de zi cu zi, astfel încât copiii experimentează aceste situații și învață să le gestioneze într-un mediu sigur, având aproape adulți pregătiți pentru a sprijini și îndruma la nevoie. Acesta este cadrul în care se desfășoară toate activitățile din Casa Copiilor, un spațiu în care copilul poate expora în siguranță, pregătindu-se pentru cadrul mai larg al lumii, în care va funcționa mai târziu.

Mediul pregătit al acestui orizont de vârstă are ca obiectiv consolidarea acestor abilități: concentrarea, încrederea interioară, bucuria de a învăța, curiozitatea permanentă, autodisciplina și simțul responsabilității. Copilul primește instrumentele necesare cu ajutorul cărora își poate perfecționa coordonarea, exersează limbajul ca instrument de bază în comunicare, își poate canaliza și satisface imensa nevoie de mișcare (are libertatea mișcării), are ocazia de a se angaja în activități secvențiale (care necesită mai mulți pași pentru a fi duse la bun sfârșit), își dezvoltă conștiința responsabilităţii faţă de sine, faţă de mediu şi faţă de comunitatea în care trăieşte, este implicat în activități cu scop și își construiește disciplina interioară și simțul ordinii.

Casa copiilor este coordonată de un pedagog instruit în pedagogia Montessori, ajutat de un asistent (sau mai mulți) care îl sprijină în îndeplinirea responsabilităților. Cadrele didactice ghidează și susțin, observând mereu copilul, intervenind atunci când este nevoie, reprezentând puntea de legătură dintre copil și mediu. Rolul lor, deși esențial, este secundar (în metoda Montessori atenția se mută de pe adult pe copii și interacțiunea/ colaborarea dintre ei): stimularea independenţei copilului faţă de adult, autonomia astfel câştigată dându-i siguranţă şi încredere în sine. Ele direcționează, stimulează şi să ghidează activitatea copilului, plecând de la observarea atentă a nevoilor și abilităților sale, prezentându-i materialele potrivite în funcție de evoluția acestuia.

Se lucrează predominant individual sau în grupuri mici, ținând cont de caracteristicile din primul plan de dezvoltare și de imensul potențial dat la această vârstă de mintea absorbantă și perioadele senzitive. Un element important al metodei în reprezintă ciclul de lucru de 3 ore – un interval orar liber, în care activitățile se desfășoară cu o intervenție minimă din exterior și fără un plan prestabilit- al cărui obieciv îl reprezintă atingerea perioadei de concentrare maximă a copilului, semnul implicării complete a copilului în activitatea pe care o face și, implicit, în actul de învățare.

Amenajarea clasei respectă elementele de bază Montessori: fără catedră sau bănci, cu mobilier pe dimensiunea copiilor, rafturi joase deschise, cu materiale aranjate ordonat pe ariile curriculare, culori neutre, materiale naturale, lumină multă, spațiu deschis, posibilitatea de a lucra la mese sau stând pe jos (individual sau în grupuri), spațiu de lectură dedicat… Este un mediu similar unei case, astfel încât copilul să poată realiza aici oricare dintre activitățile cotidiene din viața de zi cu zi – nu există limită, copiii fac totul (în conformitate cu vârsta lor): pun masa, își pun singuri hainele în cuier, se îmbracă și încalță singuri, mătură, șterg praful, au grijă de plante, îngrijesc un animal în cazul în care clasa a adoptat unul etc. Partea de Viață Practică este reprezentată la această vârstă de activități cu scop, prin intermediul cărora copiii participă la viaţă comunităţii în care trăiesc.

Dezvoltarea academică este susținută folosind materiale Montessori specifice, predominant senzoriale, la acest nivel regăsindu-se principalele arii curriculare din metoda Montessori: Viață practică,  Senzorial, Matematică,  Limbaj, Științe și activități culturale. Copiii îşi aleg activităţile dintre materialele autocorective care izolează câte un concept, fiind atent secvenționate pentru a îi da copilului posiblitatea de a înțelege fiecare concept etapă cu etapă. Ei au libertatea de a alege cu ce material doresc să lucreze (își pot alege materiale doar din rândul celor ce le-au fost deja prezentate și li se cere să respecte scopul şi modul de utilizare al acestora, pentru a putea asimila informația corectă)  și pentru cât timp, având astfel libertatea de a învăța urmărindu-și propriul interes.

Alina Fekete

—————

Acest articol face parte dintr-o serie de postări, prima dintre ele fiind Mediile Montessori pentru fiecare plan de dezvoltare.

About Alina Fekete (97 Articles)
Specialist în design și comunicare. Cel mai important rol este însă cel de părinte - alături de cei doi copii ai mei descopăr lumea fascinantă care ne înconjoară.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*