”Antrenarea” funcțiilor executive ale creierului

Ellen Galinsky prezintă în cartea sa (“Mind în the making: the seven essential life skills every child needs”) șapte abilități fundamentale necesare copiilor pentru a deveni adulţi echilibraţi şi fericiţi, detaliindu-le ulterior pe fiecare în parte și oferind soluții pentru perfecționarea lor. Sunt abilități care se pot exersa și îmbunătății în timp, ”antrenându-se” asemenea unor mușchi.

Scopul ei a fost de prezenta părinților metode simple (nu este nevoie de programe costisitoare și nici de materiale complicate) prin care să ajute dezvoltarea copiilor, stârnindu-le acestora pasiunea de a cunoaște, de a descoperi, de a învăța. Toate informațiile pe care le oferă sunt extrem de bine documentate, susținute de numeroase studii la care face referire și explicate pe baza unor noțiuni concrete de psihologie și sociologie, însă nu este exclusiv o carte de specialitate – ea subliniază faptul că aceste abilități sunt utile atât părinților cât și copiilor, putând schimba fundamental în bine relația dintre ei. Prin activitățile propuse de ea (cel mai adesea jocuri sau comunicare ”de calitate”, timp petrecut împreună)… se creează obiceiuri zilnice al familiei, tradiții, clipele speciale pe care ni le vom aduce aminte peste ani. Micile momente sunt cele care fac în realitate marea diferență  – aceasta este esența unei cărți care utilizează termeni ca ”funcțiile executive ale creierului” și ”cele șapte abilități fundamentale” :D.

Însă ce sunt funcțiile executive ale creierului? Pe scurt, sunt procese mentale (instrumente) prin care depășim nivelul instinctual putând planifica lucruri, anticipa, rezista unei tentații, amâna o gratificație în așteptarea împlinirii unui scop mai înalt, acționa inteligent etc. Firesc, ele presupun un efort conștient (este mai ușor să lași lucrurile să se deruleze pe pilot automat), disciplină mentală și dexteritate. Sunt necesare atunci când ne concentrăm sau încercăm să ne direcționăm atenția spre un anumit eveniment, preluând controlul în fața reacțiilor automate (instinctive) și se regăsesc în toate aspectele vieții, influențându-i calitatea (sănătatea psihică, rezultatele profesionale, relațiile interumane etc.). Funcțiile executive se află la baza unor abilități mult mai complexe, ca cele șapte pe care Ellen Galinsky le consideră esențiale. Unele dintre cele mai importante funcții executive sunt:

  • Controlul inhibitor – abținerea de la realizarea unui comportament, abilitatea de a rămâne la alegerea corectă/ potrivită (capacitatea de a fi atent chiar în preajma numeroaselor surse de distragere a atenției, de a persevera în ciuda unui eșec, de a analiza situația și a nu acționa conform primului impuls etc.)
  • Flexibilitatea cognitivă – capacitatea de ”a comuta”, mai precis abilitatea de a schimba perspectiva și de a se replia în conformitate cu noi cerințe sau priorități (acest lucru reprezintă de exemplu posibilitatea de a vizualiza la lucru o problemă atât din punctul propriu de vedere dar și al șefului sau altui coleg, cât și flexibilitatea în reacție/ adaptarea la modificarea datelor problemei)
  • Memoria de lucru – este esențială pentru a putea face conexiuni între informațiile dobândite și a le transforma în ”cunoaștere”, reprezentând abilitatea de a uni o idee de alta, o informație recentă de cele acumulate anterior, practic de a ține minte lucruri în timp ce în paralel lucrăm cu aceste informații și le actualizăm constant

Prin studiile sale în acest domeniu, Adele Diamond concluzionează că exista o corelație înte gradul de dezvoltare al funcțiilor executive și gradul de realizare academică şi personală, una cel puțin egală dacă nu mai bună decât cea oferită de testele IQ. Practic, funcțiile executive ne permit să ne autocontrolăm, să înțelegem mai bine lumea înconjurătoare și să putem interacționa cu ea. Ea afirmă că deși ”priceperea” noastră în ceea ce le privește nu ajunge la ”maturitatea” dezvoltării decât la finalul adolescenței, chiar și bebelușii sau copiii aflați la vârsta grădiniței sunt capabili să își exercite funcțiile executive într-o anumită măsură (similar unui copil de doi ani care deși nu are capacitatea de a își folosi picioarele asemeni unui adult, se va folosi totuși de ele în măsura în care vârsta i-o permite). Din acest motiv este recomandat să se înceapă exersarea lor în special la vârsta preșcolară sau școlară, studiile indicând rezultate semnificative (atenția și gândirea sunt îmbunătățite simțitor).

Plecând de la aceste idei Ellen Galinsky prezintă în cartea sa o serie de activități extrem de utile pentru perfecționarea fiecărei abilități în parte (și implicit a funcțiilor executive aferente), pe care le voi prezenta în câteva articole ulterioare.

Alina F.

–––––––––

Sursă: “Mind în the making: the seven essential life skills every child needs” – Ellen Galinsky

About Alina Fekete (103 Articles)
Specialist în design și comunicare. Cel mai important rol este însă cel de părinte - alături de cei doi copii ai mei descopăr lumea fascinantă care ne înconjoară.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Funcțiile executive ale creierului - a ”face conexiuni” - Blog Monterra

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*