Acomodarea la grădiniță

Aici cresc Montessori

La începutul drumului de integrare a copilului într-o comunitate este firesc ca printre emoţiile trăite de el să se strecoare şi anxietatea, teama, nervozitatea.
Scopul nostru este să facem ca această tranziţie şi adaptare la mediul cel nou să decurgă cât mai lin şi să ne asigurăm că fiecare copil se simte în siguranţă, respectat şi iubit. 

Cum însoțim copilul în perioada de acomodare la Grădiniţa Monterra?

Anxietatea de separare este doar o fază, firească de altfel, care mai devreme sau mai târziu va trece. Înţelegem nevoia de timp pentru a se adapta și știm că durează până când copiii înțeleg mersul lucrurilor şi ajung să se simtă în siguranţă şi în largul lor. Această nevoie de timp este diferită de la un individ la altul.

În primele săptămâni accentul nu cade nici pe integrarea regulilor nici pe achizițiile pedagogice, ci pe construirea relației de încredere cu educatoarea şi crearea propriei zone de confort. Este important și modul în care comunitatea de copii primește copilul nou venit. Aici educatoarea are un rol important – ea introduce copilul nou venit și formulează așteptările sale către restul grupei: El este David, vă invit să îi uram bun venit! El va avea nevoie de ajutorul vostru în perioada următoare pentru a ne cunoaște mai bine. Abia atunci când copilul vine cu plăcere la grădiniță și intră cu încredere în sală, putem adăuga celelalte elemente (de altfel în Montessori, de regulă nu este nevoie de educatoare pentru a reaminti regulile, ci copiii mai mari vin și atrag atenția atunci când lucruri stabilite mai de demult sunt încălcate, iar achizițiile pedagogice vin în mod natural, prin alegerea pe care o face copilul zilnic în funcție de nevoile sale interioare).

Cum decurge prima săptămână?

În prima săptămână le propunem părinților ca unul dintre ei să fie disponibil pentru a însoți copilul în perioada de acomodare.

Prima zi este de regulă o zi scurtă, în care copilul poate alege să stea mai mult sau nu. Copilului i se prezintă clasa, iar părintele poate rămâne alături de acesta ca observator, doar aproximativ 30 de minute – în mod normal părinții nu petrec timp alături de copii în sala de clasă (aceasta ar însemna să-i dăm copilului o informație falsă conform căreia mama sau tată merg la grădiniță împreună cu el). Pentru ca lucrurile să decurgă natural și copilul să poată îmbrățișa mediul, rugămintea este să adoptați o poziție retrasă și discretă și pur și simplu să vă bucurați de experienta primei zile de gradiniță. Copilul va putea veni la dvs. ori de câte ori dorește, iar dvs. îl puteți încuraja să reia activitatea, asigurandu-l că rămâneți acolo, dar că rolul dvs. în acest spațiu nu este să vă jucați cu el, ci doar să îl ajutați să se simtă în siguranță. Vă sugerăm să îndrumați copilul către educatoare pentru lucrurile de care are nevoie atunci când este la grădiniță – Eu văd că îți doreşti să te joci cu acea jucărie, poți să mergi să vorbești cu Ema despre asta. Îți este sete? Aici la grădiniță Ema te poate ajuta. Iți propun să mergi să vorbești cu ea. În cazul în care copilul dorește să rămână la grădiniță după cele 30 de minute, părintele este invitat să aștepte într-un spațiu aflat în apropiere (cabinetul medical, de exemplu).

Procesul de acomodare va continua și în zilele următoare, fiecare copil având ritmul său. Unii pot fi ok, siguri pe ei din primele zile, în timp ce alții au nevoie de o perioada mai îndelungată pentru a se deschide cu tot entuziasmul :-).  Începând cu a doua zi se face separarea de parinte, cu blândețe, pe durate scurte de timp de la 30 minute la 3 ore, în funcție de alegerea copilului. La început pentru puțin timp, apoi din ce în ce mai încrezător, copilul merge însoțit de educatoare în sala de clasă. Chiar dacă vor apărea momente de plâns și suspine din partea copilului (dar și din partea dvs.), șansele sunt ca în câteva minute noi să reușim să-i captăm atenția cu ceva interesant – de obicei apa face miracole și chiar si un simplu spălat pe mâini are puteri tamaduitoare :-). În cazul în care nu reusim să-i alinam suferinta, fiți 100% siguri că vă vom chema în 10-15 minute. De aceea e bine sa fiți alături în primele zile, dar NU unde să vă poata vedea.

Recomandarea este ca timp de cel putin o săptămână să poată fi luat de cineva din familie în cazul în care are o zi mai dificilă. Vă sugerăm ca în astfel de situaţii să nu aduceţi critici copilului sau să exprimaţi nemulţumiri, ci să-l întâmpinaţi cu un zâmbet larg şi o îmbrăţişare. De asemenea, sunt de evitat întrebările cu conotaţii negative: „Vai, ce s-a întâmplat? Ai fost supărat / trist la grădiniţă? Nu-ţi place aici?„. Punem în loc cuvinte pozitive : „Mă bucur să te văd!”.

Am văzut că fundamentală în perioada de acomodare este încrederea părinților în faptul că au făcut o alegere bună pentru copilul lor – copilul absoarbe acest transfer de încredere și își găsește foarte natural propriul loc în comunitatea de la grădiniță.

Vă propunem să avem încredere în forțele copilului și să mergem în ritmul său propriu.

Câteva sfaturi de început:

  • Vă recomandăm să îi vorbiţi copilului despre grădiniţă pe un ton calm şi senin, cu zâmbetul pe buze, încrezători că experienţa de la grădiniţă va fi una benefică şi frumoasă pentru copil. Poate fi de ajutor şi citirea unei poveşti împreună cu cel mic despre mersul la grădiniţă.
  • Este important ca în această etapă copilul să primească numai informaţii ce se vor potrivi cu realitatea ulterioară – grădiniţa este un loc pentru copii, nu pentru părinţi, părinţii însoţesc copiii până la intrarea în sală, după care merg la birou, iar la finalul zilei vin şi iau copiii de la grădiniţă pentru a merge împreună acasă. De asemenea, părintele îi poate vorbi despre educatoare şi asistentele de educatoare, folosind numele mic, spunându-i că el are încredere în ele şi ori de câte ori are nevoie de ajutor, copilul poate merge să îl ceară.
  • Vă rugăm să-i explicaţi ce urmează să se întâmple la grădiniţă şi să precizaţi momentul în care veniţi să-l luaţi (nu în funcţie de ceas, ci în funcţie de activitatea din acel moment al zilei, astfel încât copilul să-şi poată forma o rutină previzibilă). Este foarte important să le prezentăm secvențialitatea activităților. De exemplu,„de mâine mergi la grădiniţă, acolo te joci cu ceilalţi copii, intri în clasă, iei micul dejun, te joci, ieşi afară în curte, mănânci de prânz după care eu vin să te iau de la grădiniţă şi mergem împreună acasă / în parc, etc.” Este o frază pe care o putem repeta şi noi la clasă atunci când copilul are nevoie de reconfirmări, ajutându-l să consolideze legătura dintre casă şi grădiniţă. Sigur, este esențial ca momentul stabilit să fie respectat, fără să existe întârzieri ce pot face să reapară un sentiment de teamă.
  • Încercaţi să creaţi o atmosferă liniştită şi fericită dimineaţa înainte de a veni la grădiniţă. Recomandăm ca un singur membru al familiei să aducă copilul la grădiniță, în mod constant (este dificil de gestionat despărțirea și de mamă și de tată în același timp).
  • Este util să pregătiţi ghiozdanul de grădi împreună. În spirit ESPERE, copilul poate avea o eșarfă sau un obiect personal ce păstrează mirosul mamei/tatălui pentru a face legătura cu mediul de acasă atunci când are nevoie.
  • Este important să vă luaţi rămas bun de la copil înainte de a pleca. Este de evitat să vă furisaţi sau să plecaţi pe ascuns. De preferat un pupic sau o îmbrăţişare „light” care să-i permită copilului să se desprindă uşor de dvs. Îi puteţi spune că veniţi să-l luaţi după ce iese afară sau după ce mănâncă, aşa cum am menţionat anterior. Vă sugerăm să păstraţi momentul separării scurt si draguţ. Despărţirile lungi, cu încă un minut, încă un pupic, încă o îmbrăţişare sunt greu de gestionat, atât de părinte, cât şi de copil şi se lasă de obicei cu lacrimi şi mai mari.
  • Evitaţi să ţineţi copilul în braţe atunci când cineva din echipa educaţională vine să-l preia din vestiar. Nu vrem să trăiască sentimentul de a fi luat din braţele părintelui. Noi îl vom lua în braţe dacă e nevoie, dar nu din braţele părintelui.
  • Vă sugerăm să afişaţi o atitudine pozitivă şi entuziastă, care să-i inspire încredere copilului. Evitaţi să plângeţi.
  • Este important să nu zăboviţi la intrare, în vestiar şi să nu încercaţi să „trageţi cu ochiul” pe geam sau pe la uşă în ideea de a vedea dacă este ok sau de a face poze.
  • Când ajungeţi în vestiar, după ce-l îndrumaţi să-şi pună ghiozdanul şi pantofii la semn, vă rugăm să deschideţi discret şi în linişte uşa pentru a vă anunţa. Cineva din echipa educaţională va ieşi din clasă pentru a vă întâmpina şi a conduce copilul în clasă. Vă rugăm să nu intraţi dvs în clasă şi să nu zăboviţi în faţa uşii deschise, povestind ce fac ceilalţi copii şi îndrumandu-l şi pe el să facă diverse activităţi. Oricât de bune ar fi intenţiile dvs, vă rugăm insistent să preţuiţi şi să protejaţi concentrarea copiilor. Comentariile şi vorbitul tare pot distrage foarte uşor atenţia celor aflaţi deja în clasă, care sunt concentraţi şi absorbiţi într-o activitate. Durează ceva timp până când un copil ajunge la o stare de adâncă concentrare şi dacă o pierde, e posibil ca în ziua respectivă să nu mai ajungă într-un astfel de moment.
  • Este important să fiţi punctuali când veniţi să-l luaţi de la grădiniţă şi să-i acordaţi maxim de atenţie, afişând o atitudine pozitivă. În spirit ESPERE, vă propunem ca și despărțirile şi revederile să se petreacă doar din postura de mămică sau tătic – fără să aducem critici copilulului și fără să exprimăm nemulțumiri. Întâmpinați copilul cu un zâmbet larg şi o îmbrăţişare; de asemenea, sunt de evitat întrebările cu conotații negative – ai fost supărat azi la grădiniță?; Ți-a fost dor de mine astăzi?; Cum de ți-ai schimbat tricoul, l-ai murdărit pe cel de dimineață? Punem în loc cuvinte pozitive: Mă bucur să te văd. Sper că ai avut o zi bună la grădiniță.
  • La plecare, ca şi la venire, este important să petreceţi cât mai puţin timp alături de copil în incinta grădiniţei. Grădiniţa este un spaţiu al copiilor, iar rolul părinţilor în grădiniţă este de a susţine, cu discreţie, întregul proces educativ. Este important să păstrăm curtea ca spaţiu de joacă doar al copiilor al căror program la grădiniţă / şcoală este încă în curs.

Cu rugămintea de a transmite aceste informații si bunicilor / bonelor sau altor persoane care vin să îi aducă / ia pe copii, vă mulțumim mult pentru deschidere și cooperare.

Prima ieșire a copilului din mediul familiei către universul mai lărgit al comunității reprezintă o tranziție majoră în viața acestuia. Vă propunem să respectăm copilul și să alegem împreună abordarea care i se potrivește lui cel mai bine. Ne dorim un parteneriat între părinți și grădiniță, care să-i ofere copilului întreaga siguranță de care are nevoie pentru a intra cu zâmbetul pe buze în sala de clasă.

Anca Trifu, Fondator și Director Monterra, Educator Montessori 0-3 ani, diplomă AMI

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn