Acomodarea la grădiniță

Cum însoțim copilul în perioada de acomodare la Grădiniţa Monterra?

Ne propunem un parteneriat între părinți și grădinița, care să-i ofere copilului întreaga siguranță de care are nevoie pentru a intra cu zâmbetul pe buze în sala de clasă. La începutul drumului de integrare a copilului într-o comunitate este firesc ca printre emoţiile trăite de el să se strecoare şi anxietatea, teama, nervozitatea (anxietatea de separare este doar o fază, firească de altfel, care mai devreme sau mai târziu va trece). Înţelegem nevoia de timp pentru a se adapta și știm că durează până când copiii înțeleg mersul lucrurilor şi ajung să se simtă siguranţă şi în largul lor. Această nevoie de timp este diferită de la un individ la altul. Scopul nostru este să facem ca această tranziţie şi adaptare la mediul cel nou să decurgă cât mai lin şi să ne asigurăm că fiecare copil se simte în siguranţă, respectat şi iubit.

Ce pot face părinții înaintea primei zile de grădiniță?

  • Vă recomandăm să îi vorbiţi copilului despre grădiniţă pe un ton calm şi senin, cu zâmbetul pe buze, încrezători că experienţa de la grădiniţă va fi una benefică şi frumoasă pentru copil. Poate fi de ajutor şi citirea unei cărţi despre mersul la grădiniţă.
  • Este important ca în această etapă copilul să primească numai informaţii ce se vor potrivi cu realitatea ulterioară – grădiniţa este un loc pentru copii, nu pentru părinţi, părinţii însoţesc copiii până la intrarea în sală, după care merg la birou, iar la finalul zilei vin şi iau copiii de la grădiniţă pentru a merge împreună acasă. De asemenea, părintele îi poate vorbi despre educatoarea şi asistenta de educatoare, folosind numele mic, spunându-i că el are încredere în cele două şi ori de câte ori are nevoie de ajutor, copilul poate merge să îl ceară.
  • Vă recomandăm să-i explicaţi ce urmează să se întâmple la grădiniţă şi să precizaţi momentul în care veniţi să-l luaţi (nu în funcţie de ceas, ci în funcţie de activitatea din acel moment al zilei, astfel încât copilul să-şi poată forma o rutină previzibilă). Este foarte important să le prezentăm secvențialitatea activităților. De exemplu,„de mâine mergi la grădiniţă, acolo te joci cu ceilalţi copii, intri în clasă, iei micul dejun, te joci, ieşi afară în curte, mănânci de prânz după care eu vin să te iau de la grădiniţă şi mergem împreună acasă / în parc, etc.” Este o frază pe care o putem repeta şi noi la clasă atunci când copilul are nevoie de reconfirmări, ajutându-l să consolideze legătura dintre casă şi grădiniţă. Sigur, este esențial ca momentul stabilit să fie respectat, fără să existe întârzieri ce pot face să reapară un sentiment de teamă.
  • Încercaţi să creaţi o atmosferă liniştită şi fericită dimineaţă înainte de a veni la grădiniţă. Este util să pregătiţi ghiozdanul de grădi împreună. 
  • Este important să vă luaţi rămas bun de la copil înainte de a pleca, evitând să vă furisaţi sau să plecaţi pe ascuns. De preferat un pupic sau o îmbrăţişare „ușoară” care să-i permită copilului să se desprindă uşor de dvs. Îi puteţi spune că veniţi să-l luaţi după ce iese afară sau după ce mănâncă, aşa cum am menţionat anterior. Vă sugerăm să păstraţi momentul separării scurt și plăcut. Cu cât este mai scurt, cu atât este mai bine şi în final mai uşor pentru copil să se elibereze de încărcătura emoţională şi apoi să reuşească să-şi vadă de ziua lui, să se focuseze pe mediul din comunitate şi pe rolul său acolo.Despărţirile lungi, cu încă un minut, încă un pupic, încă o îmbrăţişare sunt greu de gestionat, atât de părinte, cât şi de copil şi se lasă de obicei cu lacrimi şi mai mari.
  • Evitaţi să ţineţi copilul în braţe atunci când este preluat de cadrele didactice – nu dorim să trăiască sentimentul de a fi luat din braţele părintelui. Sigur că îl vom lua în braţe dacă este nevoie, însă nu din braţele părintelui.
  • În spirit ESPERE, copilul poate avea o eșarfă sau un obiect personal ce păstrează mirosul mamei/tatălui pentru a face legătura cu mediul de acasă atunci când are nevoie. Eșarfa o păstrează în rucsacul din vestiar, iar atunci când simte nevoia poate merge să o ia.
  • Când ajungeţi în vestiar, după ce-l îndrumaţi să-şi pună ghiozdanul şi pantofii la semn,vă rugăm să deschideţi discret şi în linişte uşa clasei (un cadru didactic vă va observa cu siguranță). Vă rugăm să nu intraţi dvs în clasă şi să nu zăboviţi în faţa uşii deschise, povestind ce fac ceilalţi copii şi îndrumandu-l şi pe el să facă diverse activităţi. Oricât de bune ar fi intenţiile dvs, vă rugăm insistent să preţuiţi şi să protejaţi concentrarea copiilor. Comentariile şi vorbitul tare pot distrage foarte uşor atenţia celor aflaţi deja în clasă, care sunt concentraţi şi absorbiţi într-o activitate. Durează ceva timp până când un copil ajunge la o stare de adâncă concentrare şi dacă o pierde, e posibil ca în ziua respectivă să nu mai ajungă într-un astfel de moment.
  • Este important să fiţi punctuali când veniţi să-l luaţi de la grădiniţă şi să-i acordaţi maxim de atenţie, afişând o atitudine pozitivă. În spirit ESPERE, vă propunem ca și despărțirile şi revederile să se petreacă doar din postura de mămică sau tătic – fără să aducem critici copilulului și fără să exprimăm nemulțumiri. Întâmpinați copilul cu un zâmbet larg şi o îmbrăţişare; de asemenea, sunt de evitat întrebările cu conotații negative – ai fost supărat azi la grădiniță?; Ți-a fost dor de mine astăzi?; Cum de ți-ai schimbat tricoul, l-ai murdărit pe cel de dimineață? Punem în loc cuvinte pozitive: Mă bucur să te văd. Sper că ai avut o zi bună la grădiniță.
  • La plecare, ca şi la venire, este important să petreceţi cât mai puţin timp alături de copil în incinta grădiniţei. Grădiniţa este un spaţiu al copiilor, iar rolul părinţilor în grădiniţă este de a susţine, cu discreţie, întregul proces educativ.

Cum decurge prima săptămână?

În prima săptămână, le propunem părinților ca unul dintre ei să fie disponibil pentru a însoți copilul în perioada de acomodare. Părinții nu intră alături de copii în sala de clasă (aceasta ar însemna să-i dăm copilului o informație falsă conform căreia mama sau tată merg la grădiniță împreună cu el), ei rămân pe hol sau în spațiul de afară, pot citi o carte în timp ce invită copilul în sala de clasă. Vă vom invita să așteptați într-un spațiu aflat în apropiere.

La început pentru puțin timp, apoi din ce în ce mai încrezător, copilul merge însoțit de educatoare în sala de clasă. Am văzut că fundamentală în perioada de acomodare este încrederea părinților în faptul că au făcut o alegere bună pentru copilul lor – copilul absoarbe acest transfer de încredere și își găsește foarte natural propriul loc în comunitatea de la grădiniță.

Prima zi este de regulă o zi scurtă, în care copilul poate participa sau nu la masa de prânz, în funcție de alegerea sa. Dacă plânge mai mult de 15 minute şi nu-l putem atrage cu nimic, vă vom chema, urmând a încheia ziua respectivă atât cât a fost. Vă sugerăm ca în astfel de situaţii să nu aduceţi critici copilului sau să exprimaţi nemulţumiri, ci să-l întâmpinaţi cu un zâmbet larg şi o îmbrăţişare. De asemenea, sunt de evitat întrebările cu conotaţii negative: „Vai, ce s-a întâmplat? Ai fost supărat / trist la grădiniţă? Nu-ţi place aici?” Punem în loc cuvinte pozitive : „Mă bucur să te văd!”.

În primele săptămâni, accentul nu cade nici pe integrarea regulilor, nici pe achizițiile pedagogice, ci pe construirea relației de încredere cu educatoarea şi crearea propriei zone de confort. Atunci când copilul vine cu plăcere la grădiniță și intră cu încredere în sală, putem adăuga celelalte elemente. În Montessori, de regulă nu este nevoie de educatoare pentru a reaminti regulile, ci copiii mai mari vin și atrag atenția atunci când lucruri stabilite mai de demult sunt încălcate. Iar achizițiile pedagogice vin în mod natural, prin alegerea pe care o face copilul zilnic în funcție de nevoile sale interioare.

Este foarte important și modul în care comunitatea de copii primește copilul nou venit. Aici din nou educatoarea are un rol important – ea introduce copilul nou venit și formulează așteptările sale către restul grupei: El este David, vă invit să îi uram bun venit! El va avea nevoie de ajutorul vostru în perioada următoare pentru a ne cunoaște mai bine.

Vă propunem să avem încredere în forțele copilului și să mergem în ritmul său propriu. S-a întâmplat că în primele 4 zile o fetiță să nu intre deloc în sală, petrecând 2-3 ore pe hol alături de mama sa. După care în a 5-a zi a intrat zâmbitoare în sală și a participat la toate activitățile!

Vă sugerăm să îndrumați copilul către educatoare pentru lucrurile de care are nevoie atunci când este la grădiniță, chiar dacă alege să petreacă timp în afara sălii de clasă, alături de dumneavoastră – Eu văd că îți doreşti să te joci cu acea jucărie, poți să mergi să vorbești cu Ema despre asta. Îți este sete? Aici la grădiniță Ema te poate ajuta. Iți propun să mergi să vorbești cu ea.

Iarăși, de regulă copilul spune singur când este pregătit pentru programul lung; după 2-3 săptămâni de program scurt, un băiețel s-a culcat singur în pătuc: Mami, mâine te rog să îmi aduci și pijamale, eu vreau să dorm la grădiniță.

Fiecare acomodare este diferită! Vă propunem să respectăm copilul și să alegem împreună abordarea care i se potrivește lui cel mai bine.

Anca Trifu, director Monterra

About Anca Trifu (5 Articles)
Fondator si Director Monterra Ce ii diferentiaza pe oamenii pe care ii vad in fiecare zi? Merg cu o luminita in ochi la locul de munca, care nu este doar un loc de munca, ci un prilej de a aduce o contributie proprie si personala la un viitor care arata mult mai bine decat cel de la stiri.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*