Repetiția în Montessori

Repetiția este o parte integrantă a abordării Montessori, un aspect foarte important al acestei metode, apreciat și încurajat. Maria Montessori a observat că pentru copii repetiția nu este o corvoadă ci modul de a înțelege, integra și însuși informațiile – ei își consolidează astfel cunoștințele. Repetarea activităților produce bucurie și ajută la interiorizare, fiind calea spre independență a copilului, către o mai bună stimă de sine.

În metoda Montessori copilului i se oferă posibilitatea de a repeta o activitate de oricâte ori simte nevoia, fără a fi grăbit și având astfel timpul necesar pentru a putea asimila ceea ce învață.

Mulți dintre copii și-au format un adevarat ritual în lucrul cu anumite materiale, lucrează cu ele zi de zi și respectă cu sfințenie această rutină zilnică, predictibilă. Dacă pentru noi, adulții, această repetiție la nesfârșit a acelorași lucruri și în aceeași ordine poate fi plictisitoare și anostă, pentru copii este asemenea unei ancore care atrage stabilitatea, securitatea și ideea de siguranță.

Munca efectuată de copii în cadrul mediului pregătit Montessori este diferită de definiția pe care i-o oferă  adulții. Ea implică mai degrabă întregul parcurs decât de produsul rezultat.  Dr. Montessori a observat că mintea unui copil are capacitatea de a integra în anumite perioade informații nelimitate dintr-o anumită zonă, fară niciun efort,  prin repetarea lor – acțiune care în cele din urmă duce la imprimarea lor în subconștient

În plus, prin repetiție, copilul își exersează până la perfecțiune motricitatea, ajungând să fie perfect capabil să execute anumite mișcări cu o precizie uimitoare.  Exercitiile si activitatile de viață practică au multiple avantaje si beneficii: dezvoltă motricitatea fină și grosieră,  includ experiențe senzoriale, oferă secvențialitate și repetiție. Și repetiția duce la concentrare, acea stare profundă de atenție și interes care-l absoarbe întru totul pe copil și îi faciliteaza învățarea.  Repetiția duce la concentrare, iar concentrarea la formarea conexiunilor neuronale prin intermediul cărora este posibilă învățarea.

Din motivele expuse mai sus, noi îi lăsăm pe copii la clasă să spele mesele sau vasele minute întregi sau să-și spele mâinile în bol până la consumarea săpunului. 🙂 Este în regulă dacă fac aceste lucruri zi de zi. Le fac cu intensă concentrare și veritabilă plăcere și li se citește mulțumirea pe chip atunci când sfârșesc treaba, fără a fi obosiți sau plictisiți.

Monica Ciobotaru, educatoare Monterra, diploma AMI 1-3 ani

About Monica Ciubotaru (9 Articles)
Pedagog Montessori la Monterra. Diploma AMI 0-3 ani, 2015, Bucuresti Alaturi de Maria Montessori, care in primul rand reprezinta un model inspirational valoros pentru mine, proprii mei copii ma inspira si ma motiveaza sa urmez aceasta cale. Imi doresc sa contribui la raspandirea conceptului Montessori in Romania, sa-l sustin si sa-i impartasesc valorile si sunt increazatoare ca orice voce in plus in directia aceasta conteaza.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*