Programe educaţionale care dezvoltă funcţiile executive

Acest text este scris ca o continuare la articolul Importanța funcţiilor executive ale creierului .

Concluziile cercetatorului canadian Angela Diamond in lucrarea sa din 2011 cu privire la programele ce pot duce la îmbunătăţirea îmbunătăţirea funcţiilor executive ale copiilor sunt:

– copiii care pornesc cu un nivel mai scăzut de dezvoltare a funcţiilor executive au cel mai mult de câştigat ; pentru că funcţiile executive sunt cruciale pentru pregătirea pentru şcoală, este recomandabil că strategiile de creştere a funcţiilor executive să fie aplicate de la vârste cât mai mici

– pentru o creştere semnificativă a funcţiilor executive este necesar ca programele desfăşurate să ofere un grad ridicat de provocare pentru copii, care să necesite din partea lor exercitarea controlului executiv într-o măsură cât mai mare

–  în acelaşi timp, gradul de dificultate al provocărilor trebuie să crească în mod constant, pentru a se vedea în continuare îmbunătăţiri în funcţiile executive

– funcţiile executive se pot îmbunătăţi, chiar şi la vârstele de 4-5 ani de către orice profesor care primeşte training şi suport, fără a fi necesare echipamente sau materiale scumpe

Se pare că exerciţiile pe calculator şi artele marţiale sunt benefice mai degrabă copiilor mari de peste 8-9 ani decât celor de 4-5 ani.

Exerciţiile pe calculator au efect îndeosebi asupra memoriei de lucru şi capacităţii de raţionament.

Exerciţiile fizice sunt mai eficiente atunci când sunt împreună cu exerciţii de construcţie a caracterului (ca artele marţiale) sau exerciţii de mindfulness (ca yoga).

Pot fi şi alte programe care să aducă beneficii pentru funcţiile executive, nestudiate încă [ca muzica sau sportul], însă elementul cheie este dorinţa copilului de a se implica în astfel de activităţi;  un alt element cheie este repetiţia: fără repetiţie şi integrare în activităţile zilnice, nu se poate spera la îmbunătăţiri cu efect pe termen lung a funcţiilor executive.

Recomandarea este pentru includerea în curricula a activităţilor ca: arte marţiale, yoga, aerobic şi programme de mindfulness pentru dezvoltarea capacităţilor funcţiilor executive ale copiilor.

Două caracteristici esenţiale ale programelor bazate pe curricula (Montessori şi Tools of Mind) menţionate că fiind eficiente în dezvoltarea funcţiilor executive sunt :

–  faptul că nu se aşteaptă ca copiii să stea nemişcaţi pe perioade lungi de timp şi

–  faptul că au ca efect reducerea stresului la clasă

Recomandările pentru crearea de programe eficiente în dezvoltarea funcţiilor executive ar fi:

– să activeze motivaţia intrinsecă a elevilor, să le aducă bucurie şi mândrie

– să adreseze şi să rezolve stresul din viaţa elevilor

– să promoveze exerciţii fizice intense

– să creeze sentimentul de apartenenţa şi acceptare social

– să includă repetiţia zilnică şi niveluri progresive de dificultate în curricula

– să dezvolte copilul ca întreg, emoţional, social, fizic, cognitiv

Angela Diamond face o comparaţie sintetică între Tools of Mind şi Montessori pe caracteristicile pe care le consideră esenţiale pentru succesul acestor programe şi rezultatele privind îmbunătăţirea funcţiilor executive ale copiilor. Caracteristicile de succes ale acestor 2 programe sunt considerate a fi :

– ajută copiii să îşi exerseze funcţiile executive şi îi provoacă constant în această direcţie

– reduc stresul în clasă

– nu pun copiii în situaţii jenante

–  cultivă bucurie, mândrie şi încredere

–  se bazează pe o învăţare activă, experentiala

–  respectă ritmul de învăţare a fiecărui copil

– pun accentul atât pe dezvoltarea caracterului cât şi pe cea academica

– pun accentul pe limbajul oral

– stimulează copii să înveţe unul de la celălalt

– favorizează dezvoltarea abilitaţilor sociale şi crearea legăturilor între copii

Aceste 2 programe au raportat, conform studiilor existente in prezent, rezultate bune în creştere funcţiilor executive pentru copiii de vârsta mică, nu mai mult de 9 ani. Acesta este insa un domeniu destul de nou de cercetare si asteptam cu interes alte studii privind recomandari concrete si validate stiintific in educarea copiilor de varsta scolara mai mare.

Exista insa conform literaturii mentionate atat aici cat si in articolul Importanța funcţiilor executive ale creierului suficiente date si indicatii pentru ce inseamna educatie de calitate si cu impact care pot fi folosite cu incredere in construirea unor programe educative de calitate pentru orice varsta, inclusiv adultă.

In fapt unul din sistemele de invatamant care se inspira cu succes din principiile prezentate in aceste articole este sistemul de educatie din Finlanda care a devenit un model de educatie la nivel international dupa criteriul rezultatelor la testele international de cunostinte, cum ar fi PISA. Asa cum vom vedea intr-un articol viitor, sistemul finlandez este un echilibru fericit intre sistemul traditional clasic la un pol si sistemul Montessori la celalalt pol, reflectand ceea ce noi consideram a fi un primul pas coerent si consistent, la nivel de invatamant de masa, in transformarea invatamantului traditional intr-un invatamant progresist, cu adevarat centrat pe copil.

Ramona Oros

————————

Diamond, A. & Lee, K. (2011). Interventions shown to Aid Executive Function Development în Children 4-12 Years Old. Science, 333, 959-964. PMID:21852486

Diamond, A. (2012). Activities and programs that improve children’s executive functions. Current Directions în Psychological Science, 21, 335-341

http://www.devcogneuro.com/AdeleDiamond.html

About Ramona Oros (15 Articles)

Fondator Monterra
Psiholog si psihoterapeut

Consider ca educatia este esentiala in dezvoltarea fiintei umane si in special educatia la varstele mici este cea care modeleaza si formeaza viitorul adult. Cred ca putem creste impreuna copii fericiti si impliniti.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*