Principiile Montessori la 0-3 ani

Fiecare copil se naste cu un potential extraordinar, iar parte a acestui potential il reprezinta mintea speciala cu care este inzestrat. Vorbim despre o minte care absoarbe in mod natural, fara efort tot ceea ce se afla in mediu, tot ceea ce copilul vede, aude, simte sau miroase.  El absoarbe informatia fara sa realizeze acest lucru, el nu stie ca invata, de aceea Maria Montessori l-a denumit “creatorul inconstient”. El are puterea de a invata ca urmare a experientelor avute in mediul in care traieste. Ca urmare a acestui lucru, un mediu bogat, conceput special pentru nevoile copilului din stadiul de dezvoltare in care se afla, ii va oferi acestuia experiente pozitive, valoroase care vor conduce la invatare si cunoastere. Sa luam, spre exemplu, felul in care copiii invata limba materna. Noi doar le vorbim si ei o invata, nu le explicam termeni si definitii.

Este important sa intelegem ca pentru a fructifica acest potential uimitor, primit de la natura, copilul are nevoie sa fie lasat sa se miste liber in mediul inconjurator. Numai asa poate experimenta si integra impresii.

Importanta miscarii este cruciala in primii ani de viata. Copiii invata folosindu-si simturile si numai prin miscare libera, neingradita reusesc sa aiba experiente active si sa actioneze asupra mediului, ducand in final la cunoastere. Sau altfel spus: miscarea face copilul mai destept.

O alta trasatura speciala a acestei grupe de varsta este necesitatea de a prezenta copiilor lumea reala, asa cum este ea, nu o macheta fantezista. Mediul pe care il exploreaza trebuie sa fie bazat pe fapte reale, concrete, nu imaginare sau distorsionate. Oare nu invata mai multe si nu e mai placut sa-i arati copilului cum sa taie o banana adevarata decat una de plastic? Acea minte absorbanta despre care am vorbit mai devreme nu discerne intre bine si rau, nu are suficienta cunoastere pentru a face distinctia intre real si imaginar, ea absoarbe ca un burete orice informatie ii iese in cale, fara a emite prejudecati.

Mai mult, copiii au incredere totala in noi, adultii, si ne cred pe cuvant orice le-am zice. Din acest motiv avem responsabilitatea de a le oferi mereu adevarul, realitatea. Ei au o sarcina insemnata pe care trebuie sa o indeplineasca in copilarie: sa creeze adultul si sa se adapteze locului si vremurilor in care traiesc. Cum se pot adapta cu succes daca nu cunosc lumea reala?

Adultii reprezinta puntea dintre copii si lume, iar copiii ajung sa cunoasca lumea explorand liberi si increzatori un mediu pregatit.

Monica Ciobotaru, educatoare Monterra

Save

About Monica Ciobotaru (9 Articles)
Pedagog Montessori la Monterra. Diploma AMI 0-3 ani, 2015, Bucuresti Alaturi de Maria Montessori, care in primul rand reprezinta un model inspirational valoros pentru mine, proprii mei copii ma inspira si ma motiveaza sa urmez aceasta cale. Imi doresc sa contribui la raspandirea conceptului Montessori in Romania, sa-l sustin si sa-i impartasesc valorile si sunt increazatoare ca orice voce in plus in directia aceasta conteaza.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*