„Copiii se simt liberi, liniștiți, bucuroși”, părinți 2016

Aici cresc Montessori

Ne bucurăm de fiecare dată când primim feedback de la părinți – ne dorim să aflăm ce gândesc despre activitatea noastră, ce elemente le atrag atenția și ce consideră că ne caracterizează. În fiecare an, periodic, au loc observări la clasă – momente în care părinții au avut ocazia să îi observe pe copiii din grupă timp de 30 de minute (părintele se asează pe unul dintre scaunele special pregătite și poate raspunde la întrebarile copiilor, fără a iniția alte situații de dialog).

La final, părinții au putut completa pe formularul de observare câteva gânduri privitor la ceea ce au văzut în clasă. Redăm mai jos câteva dintre elementele (mai multe detalii aici) pe care i-am rugat să le urmărească într-o clasă Montessori și  o parte dintre comentariile primite.

Elemente cheie ale unei clase Montessori (prima pagină din foaia de observare, la care fac referire câțiva părinți):

  •  Copii de vârste diferite lucrează independent: singuri, perechi sau în grupuri mici.
  •  Copiii se concentrează la lucrul lor, chiar dacă alții lucrează în jurul lor.
  •  Copiii își aleg singuri ce lucrează.
  •  Copiii discută unii cu alții linistit.
  •  Copiii cooperează și se ajută unii pe alții.
  •  Copiii își rezolvă singuri micile conflicte.
  •  Copiii au grijă de mediul înconjurător – își pun la loc materialul după ce au terminat, fac curățenie daca au murdărit, mânuiesc materialele cu grijă.
  •  Educatoarele interacționează cu copiii fără să fie în centrul atenției în clasă.
  •  Lecții individuale predate de către educatoare câte unui singur copil.
  •  Mișcarea copiilor prin clasă este calmă și pașnică.
  •  Copiii dau dovadă de siguranță de sine și de autonomie.

Păreri despre noi:

  • ”Am regasit exact atmosfera descrisa in articolele de pe blogul Monterra desi unori ma indoiam ca totul este asa “perfect” cum este descris acolo. ”
  • ”Am putut observa autonomia copiilor si modul calm in care vorbesc unii cu ceilalti. Am remarcat si modul asertiv de a le raspunde copiilor in conformitate cu metoda Espere.”
  • ”Mi-a placut felul in care copiii relationeaza unii cu altii, colaboreaza si isi rezolva singuri conflictele.”
  • ”Totul s-a petrecut conform elementelor cheie ale unei clase Montessori. Copiii lucrează singuri sau in grupuri mici si cooperează unii cu alții. Învățătoarea oferă suport acolo unde este nevoie. Este mediul ideal pentru dobândirea de cunoștințe, abilități si formarea unor atitudini constructive. Mulțumim pentru tot ceea ce faceți.”
  • ”Dragi mei „Montessoristi”, sunt in continuare uimita si incantata cum acest sistem educațional scoate tot ce e mai bun din copiii noștri. Toate cele scrise pe prima pagina sunt perfect reale si adevărate, lucru de neconceput pentru mine daca as fi cunoscut doar sistemul clasic. Copiii citesc de (cu) drag, socotesc de (cu) drag, învață de (cu) drag. Va mulțumesc si va iubesc!”
  • ”În general, observ copii care lucrează in mici grupuri, vorbesc constant, însă nivelul de zgomot este normal. Își completează jurnalul si învață. Când au avut nevoie de ajutor, Corina le-a sărit in ajutor. Un grup de fetite lucra cu plastilină. Modelează straturile pământului. Păreau ca se joaca doar :D. Copiii sunt îndrumați sa-si completeze jurnalul, iar e accepta. Se lucrează si individual, pe covoraș, in liniște sau la masa. Alexandra ii susține/ajuta si le vorbește si in engleza. Unii copii intervin in lucrul celorlalți sau încep o conversație cu cei care lucrează, însă se retrag după un timp sau sunt rugați de învățătoare sa găsească altceva. O dinamica frumoasa, clasa/copiii lucreazăașezat. Mulțumesc!”
  • ”Mulțumesc, in primul rând, pentru oportunitatea de a petrece 30 de minute in mijlocul clasei! In timpul petrecut ca observator am remarcat prezenta elementelor clasei Montessori. Am apreciat cel mai mult:
    • Încrederea cu care copiii se comporta in prezenta unui adult străin (eu); in același timp respect.
    • Modul in care sunt organizați in echipe pentru realizarea unor proiecte. Am înțeles ca se grupează singuri. Am remarcat o echipa care construia o casa de hârtie.
    • Modul in care copiii își satisfac nevoia de a lucra in liniște: când zgomotul clasei devine ridicat, unul din copii are inițiativa de a suna din clopoțel, astfel încât cei din sala își reamintesc sa utilizeze tonul de interior.
    • Tonul calm pe care inovatoarele îl utilizează când se adreseaza elevilor – ca mama a 3 copii știu cat e de dificil!
    • Prezenta jurnalelor; ordinea in clasa; ordinea de la vestiar.
    • ( fiecare copil are un spațiu propriu etichetat cu numele lui, astfel încât sa își poatăpăstra in ordine încălțările de afara si obiectele personale ). Mult succes!”
  • ”Îmi place atmosfera din clasa, pentru ca  fiecare se poate plimba liber si sa-si aleagă cu ce ii face plăcere sa lucreze si, in același timp, sa si învețe din asta.”
  • ”Îmi place atmosfera caldă și liniștită. Fiecare copil pare că știe ce face și ce vrea. Pare o mare familie adunată în sufragerie.”
  •  ”În clasa sunt 11 copii, Corina si Alexandra. Atmosfera la sala e in general orientata spre lucru. Nu e liniște absoluta, însă copiii se pot concentra pe activitățile alese sau indicate. Sunt trei grupuri de cate 3 copii (unul din grupuri e asistat de învățătoare) care lucrează constant si atent cu materiale. Alte 4-5 perechi scriu sau parcurg informații din cărți. Copiii din perechi au avut nevoie de mai mult timp pentru a-si alege activitățile. Pe parcurs, 1-2 perechi își schimba componenta (neasistați). Se formează noi grupuri. In general, copiii sunt liniștiți si concentrați. Strâng materialele si le pun la loc după ce au lucrat cu ele. Unul dintre copii a curățat locul de lucru, după ce împrăștiasepuținpământ de flori pe masa si pe jos. Copiii recurg la învățătoarecând au nelămuriri, de ajutor sau când vor sa raporteze progrese in lucrul cu materialele. Învățătoarea trece de la o grupa la alta pentru a oferi asistenta. Câțiva dintre copii își pierd concentrarea sau răbdarea (vreau la masă) – sunt ori lăsați sa îșigăsească proprii calmul, ori sunt abordați de Corina sau de Alexandra in acest scop. Spre finalul intervalului de observare, 2 copii aleg sa se plimbe prin clasa, observând ce lucrează alte grupe, iar alți doi par sa-si creeze un joc propriu, in afara spațiului cu măsuțe.”
  • ”Mi-a plăcut atmosfera din clasa, am observat cu plăcere cat de pasionați sunt copiii de lectura. Pe tot timpul cat am fost in clasa coltul de lectura era aproape aglomerat. Într-adevăr, copiii sunt concentrați in activitățile lor, deși alți copii vorbesc sau se mișcă prin clasa. Am observat ca activitatea lor este continua, schimba materiale, locul in care aleg sa stea, colegii si își notează in jurnal. Copiii se simt liberi si sunt liniștiți si bucuroși.”
  • ”Am avut din nou plăcerea sa asist la activitățile desfășurate de copii in clasa si am constatat din nou cu aceeași plăcere ca aceștia sunt foarte bine dispuși, lucrează in mici grupuri, fiecare in aria lui de interes. Ma bucur de alegerea acestei metode educative. Mulțumesc.”
  • ”O atmosfera calda, prietenoasă, presărată de bucuriile copiilor si de nevoile lor. Socializare si respect. Este un mediu in care ai fi vrut sa-ti petreci primii ani de școală. Mie mi-a plăcut. Mulțumim!”
  • ”Copiii sunt adaptați metodei Montessori; fiecare știe sa lucreze cu materialele respective (am impresia ca eu nu înțeleg ce trebuie sa facă, însă cei mici par ca știu perfect cum sa lucreze). Atmosfera plăcută. Activități plăcute, chiar si pentru adulți. :D”

Le multumim părintilor pentru gândurile bune și cuvintele frumoase! :-)

Echipa Monterra

Save

Save

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn