Ordinea în Montessori

Aici cresc Montessori

Ordinea este unul din putinele elemente pe care sistemul traditional si sistemul Montessori le au in comun. Modul de interpretare a ceea ce inseamna ordine este insa fundamental diferit. Daca in sistemul traditional ordinea este un concept in esenta liniar, limitat la ordine temporala in termeni de organizare zilnica a orarului si unele cazuri fericite la ordine spatiala in termeni de organizare standard a clasei, in sistemul Montessori ordinea este un concept fundamental si complex care ajunge sa integreze si sa sustina in practica toate celelalte principii Montessori.

Din interpretarea fundamental diferita a conceptului de ordine in Montessori par sa provina doua critici diametral opuse care insa coexista: ca sistemul Montessori este prea rigid ori din contra ca sistemul Montessori este prea lax.

De fapt aceste critici corespund a doua dimensiuni diferite ale conceptului de ordine temporala care sunt intr-adevar abordate in mod distinct in Montessori.

La nivel macro, adica la nivelul organizarii zilei de scoala, a ceea ce inseamna orar, sistemul Montessori este foarte relaxat, in sensul in care exista un cadru general de repere temporare, insa in interiorul acestuia profesorul si copiii isi creeaza propriul program. In contrast, sistemul traditional traditional este extrem de organizat, orele de predare fiind foarte clar stabilite si respectate.

Pe de alta parte, la nivel micro, in ceea ce inseamna desfasurare efectiva a unei activitati de predare lucrurile stau invers: sistemul traditional nu ofera reguli stricte, pe cand in Montessori sunt descrisi exact pasii ce trebuie parcursi in activitatile individuale, de prezentare a unui material de exemplu.

Spre exemplu, un orar dintr-o zi de gradinita Montessori poate spune ca dimineata de la ora 8 la ora 11 se desfasoara lucru individual.  Aceasta informatie nu pare sa fie extrem de edificatoare-este limbaj, este matematica, este muzica? In realitatea pot fi toate acestea la un loc si mult mai mult sau dimpotriva poate fi doar limbaj toata ziua. Pentru ca sub umbrela generoasa a lucrului individual se desfasoara in fapt la nivelul fiecarui copil o serie de micro-rutine diferite. Cum poate arata o zi de Montessori din viata unui copil puteti vedea aici.

Ordinea poate fi interpretata si in sens de nivel de zgomot si nivel de aglomerare, iar aici este izbitor felul in care “se aude” o clasa Montessori.  Linistea unei clase de 30-35 de copii cu varste cuprinse intre 3-6 ani care se misca atent in mediu, vorbesc in soapta sau lucreaza absorbiti de material este déjà de domeniul legendei 😀 . Vorbesc foarte frumos despre asta parintii care au fost la observare la clasa la noi la gradinita. Puteti vedea testimonialele lor aici.

Ordinea mai poate fi privita si din punct de vedere spatial, iar Montessori ia foarte in serios ideea ca  fiecare lucru sa aiba locul lui bine stabilit in clasa, ca fiecare copil sa isi astepte randul la lucrul cu un material dupa care sa il returneze la locul lui. Este un alt mod de a asigura predictibilitatea si siguranta unui mediu in care copiii sunt incurajati sa isi exercite dreptul de alegere dintr-o serie bine gandita de posibilitati. Eliberata de haos, mintea capata claritate si lumea pare simplu de cucerit. Cum arata o clasa Montessori puteti vedea aici.

Intreaga pedagogie Montessori si intreg talentul educatorului sunt puse la lucru pentru a realiza in fapt aceasta ordine, care se traduce in normalizarea copilului, in crearea unei atmosfere de armonie si echilibru, propice concentrarii si lucrului. Simplu si ordonat :D.

Ramona Oros, Consilier școlar, Psiholog și Psihoterapeut, Profesor Montessori 6-12 ani – diplomă AMS

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn