Mintea matematica si intelegerea matematicii in gradinita Montessori

Potrivit unor statistici recente, cercetatorii spun că 30.000 de copii părăsesc scoala primară în fiecare an fara a putea face calcule simple matematice. În plus, ei afirma ca există o legătură semnificativă între lipsa de intelegere a matematicii si comportamentul antisocial. Adolescentii care nu reusesc sa asimileze notiuni matematice in scoala sporesc randurile somerilor an de an. Multi se intreaba cum reusesc copiii din sistemul Montessori sa inteleaga matematica.

Dr. Montessori a enuntat ideea potrivit careia copiii se nasc cu un fel de minte matematica, minte care, in mod natural, este inclinata spre ordine. Acest tip de minte speciala le da oamenilor posibilitatea de a gandi critic si de a calcula. Ideea a fost preluata de la filozoful francez Blaise Pascal. Pentru a sprijini dezvoltarea, Dr Montessori a considerat necesar sa oferim copiilor posibilitati de intelegere a matematicii de la o varsta frageda.

“ Marile creatii se datoreaza in mare parte datorita acestui tip de minte pe care il posedam- minte matematica. Cert este ca, matematica organizeaza calea abstracta a mintii, asa ca trebuie sa oferim copilului, de la o varsta foarte frageda, posibilitati de stimulare a mintii.”

Dr. Montessori a stiut de asemenea ca, inca de la varste frageda, copilul invata prin simturile sale, prin miscare si manipulare. Ea a ajuns la concluzia ca trebuie sa ofere concepte matematice intr-o forma concreta, care sa fie accesibile simturilor copiilor. Un prim exemplu este materialul folosit pentru a introduce conceptual de cantitate- barele numerice. Aceste bare sunt vopsite in sectiuni de rosu si albastru, astfel incat fiecare sectiune reprezinta adaugarea unei unitati noi. Astfel bara pentru numarul 2 , prin urmare, este de doua ori mai lunga decat bara pentru 1 si de doua ori mai grea decat aceasta. Bara pentru numarul 10 este de zece ori mai lunga decat bara pentru 1 si de zece ori mai grea.

In invatamantul traditional, matematica este predata intr-un mod foarte abstract. Simbolul este folosit ca punct de plecare, insa copiilor nu le este foarte clar ce reprezinta acest simbol.

O alta experienta concreta de intelegere a sistemului zecimal propusa de Maria Montessori este materialul cu margelute aurii. Un copil de 4 ani poate constata diferentele dintre o unitate, o zece, o suta si o mie: o unitate este reprezentata de o singura margeluta aurie, in timp ce o mie este reprezentata de un cub format dintr-o mie de margelute aurii. In felul acesta copilul capata o viziune a intregului domeniu de aplicare a sistemului zecimal. Acesta inspira mirare si dorinta de a explora mai departe.

Mario Montessori, nepotul Mariei Montessori, a facut remarci cu privire la metoda bunicii sale:

“Este meritul ei ca a conceput un mijloc de a introduce concepte foarte abstracte intr-un mod concret, astfel incat copiii sa le poata explora de la varste foarte fragede. Manipularea materialelor implica experiente senzoriale si motorii, ei reusind astfel sa inteleaga principii si concepte abstracte.”

In scoala traditionala scrierea cifrelor e introdusa in general prin contururi punctuate peste care copiii trebuie sa treaca cu creionul. Aceasta actiune este o dubla provocare: controlul creionul si invatarea simbolului. Abordarea Montessori este diferita: pentru invatarea simbolurilor se folosesc cifrele din glaspapir 0-9. Copilul invata formele simbolurilor folosindu-si simtul tactil. El simte smirghelul dur si absoarbe aspectul simbolului impreuna cu numele sau pe care pedagogul Montessori il rosteste cu voce tare.

Dupa ce copilul primeste numele fiecarei cifre in parte, el va incepe exersarea lor pe tabla de scris si apoi pe hartie. Repetitia este o parte integranta a abordarii Montessori. Dr. Montessori a observat ca mintea unui copil are capacitatea de a integra in anumite perioade informatii nelimitate dintr-o anumita zona, fara niciun effort. Repetarea acestor activitati produc bucurie si sunt imprimate in subconstient.

Inainte de a ajunge sa lucreze cu materialele matematice, copilul si-a petrecut mult timp pregatindu-se in mod indirect pentru aceste activitati. La trei ani copilul poate sa toarne apa dintr-un ulcior in altul observand si judecand cantitati relative. Cand lustruieste o masa sau un obiect din alama invata sa desfasoare activitati prin insiruiri logice, concentrandu-se. Cand lucreaza cu materiale senzoriale copilul sorteaza, cauta asemanari si deosebiri, compara serii diferite, dezvoltandu-si gandirea pentru munca sa de mai tarziu cu materialele matematice.

Copilul este liber sa exploreze materialele matematice in ritm propriu, fara presiune. Materialele includ in ele controlul erorii, astfel incat copilul sa fie capabil sa-si evalueze propriul progres. Experimenteaza adunarea ca punerea impreuna a doua cantitati care duce firesc la producerea unei cantitati mai mari, experimenteaza inmultirea ca punerea impreuna a unor cantitati care sunt toate la fel. Pentru aceste activitati au nevoie sa lucreze in grup, acoperind astfel nevoia de a interactiona social. Conceptele abstracte sunt intelese pe deplin prin manipularea de materiale concrete. Pana la 6 ani copiii ajung sa aiba cunostinte solide de matematica care-i va ajuta in continuarea studiilor, dar si pentru intelegerea multor alte aspecte din viata de zi cu zi.

Magda Crihan,  pedagog Montessori 3-12 ani

About Magda Crihan (14 Articles)
Pedagog Montessori si Coordonator educativ la Monterra. Diploma AMI 3-6 ani și 6-12 ani. Sunt parte dintr-o echipa de oameni vrednici, pentru care educatia e atat o provocare cat si un mod de viata. Atelierele de comunicare ESPERE m-au adus mai aproape de intelepciunea copiilor, de bucuria si nevoile lor.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*