Importanța orei de sosire

Aici cresc Montessori

Ne străduim să comunicăm părinților importanța orei de sosire la Monterra și strânsa legătură dintre aceasta și progresele academice și sociale ale copilului. Deși nu ne dorim să adăugăm presiune suplimentară (mulți dintre noi suntem la rândul nostru părinți și înțelegem prea bine cum arată diminețile într-o casă cu copii 😀 ), misiunea noastră la Monterra este să oferim copiilor toate șansele pentru dezvoltare individuală și îi considerăm pe părinți partenerii noștri în acest demers.

În acest articol încercăm să oferim o explicație detaliată a motivelor pentru care ora de sosire este extrem de importantă, rugând părinții să reconsidere nevoia noastră de punctualitate astfel încât toți copiii să poată beneficia de o educație Montessori de calitate:

  • Respectarea perioadei de 3 ore de lucru neîntrerupt este esențială în pedagogia Montessori, reprezentând ocazia oferită fiecărui copil de a atinge intervalul de concentrare maximă. Este timpul în care lucrează cu materialul ales conform nevoii sale interioare, exersând de câte ori își dorește până când își însușește o deprindere sau informație. Aceasta este cheia procesului de învățare în Montessori care se bazează pe ciclul de lucru de trei ore: în această perioadă de timp copilul trece prin diverse etape, își va lua diferite pauze necesare și de regulă abia în ultima treime va ajunge în cele din urmă la perioada maximă de acumulare. Acest lucru se întâmplă doar după parcurgerea etapelor anterioare, astfel încât copilului care întârzie i se compromite ciclul de lucru și, implicit, învățarea (în plus, întârzierea sa îi va afecta și pe ceilalți copii).
  • Un start târziu afectează întreaga comunitate. Ne dorim pentru fiecare copil acea perioadă de lucru neîntrerupt iar sosirile târzii ale colegilor compromit fragilele momente de concentrare ale copiilor ajunși mai devreme. Fie că doresc să își salute prietenul nou sosit sau că sunt curioși să vadă cine a venit, procesul de concentrare, analiză și explorare este întrerupt. Această situație se repetă cu fiecare coleg care ajunge mai târziu: în întreaga clasă se produce un nou val de întreruperi care, abia stabilizat, este reluat o dată cu sosirea târzie a unui alt coleg, compromițând astfel timpul dedicat activităților educative. În plus, fiecare dintre noi avem nevoie de o perioadă de interacțiune cu cei din jur, iar copiii sunt la fel. Se bucură să își regăsească prietenii, să îi salute, își povestesc mici întâmplări din ziua anterioară, servesc micul dejun împreună și își incep ziua cu mai multă bucurie și relaxare atunci când au suficient timp să facă tranziția către noul mediu. Un copil care sosește târziu își va găsi mai greu locul atunci când prietenii lui sunt la finalul micului dejun sau desfășoară deja diverse activități. Uneori ar vrea să povestească ceva sau poate își dorește să lucreze împreună cu un prieten anume…întârziind însă nu mai are posibilitatea să își îndeplinească dorința. La intrarea în clasă, realizând că a ajuns mai târziu, există un moment de pauză, parcă nu ar ști încotro să își îndrepte pașii, cum să își reorganizeze planurile. Chiar dacă unul dintre cadrele didactice îl întâmpină și încearcă să îl integreze firesc (uneori se întâmplă chiar ca educatorul să fie deja implicat într-o prezentare) pentru el este mult mai greu să intre în ritmul deja stabilit al comunității.
  • Un alt argument în favoarea respectării orei de sosire îl reprezintă  rutina și simțul ordinii. Punctualitatea se învață prin exemplul oferit de către adulți, exemplu ce îi modelează copilului comportamentul pe termen lung, el dovedind astfel respect și politețe față de ceilalți. De asemenea, ne dorim să formăm în clasele Montessori o comunitate la o scară mai mică (parte din principiul grupelor mixte), iar a ne începe ziua împreună, ca un grup, ajută la construirea sentimentului de comunitate, ajutând copiii să se simtă confortabil și în siguranță în acest mediu.

Ora de sosire fixată la Monterra este 8:00 – 8:30 – deși am încercat în trecut să mutăm activitățile în așa fel încât să oferim totuși copiilor trei ore de lucru neîntrerupt, am descoperit că bioritmul copiiilor se potrivește cel mai bine pe acest interval orar, astfel activitățile propuse în mediul pregătit Montessori pe parcursul întregii zile corespund ritmului natural al copiilor. Este un interval în care nici educatoarele nu sunt încă implicate în activitatea clasei (prezentări de materiale sau discuții cu copiii) și au posibilitatea să schimbe câteva cuvinte cu părinții care doresc să  trasmită ceva – după această perioadă ieșirea pedagogului din clasă tulbură atmosfera de lucru și compromite ciclul de concentrare (din acest motiv se răspunde și mai greu la interfon mai târziu, cadrele didactice fiind deja angajate în programul zilnic).

Cadrele didactice vor face de fiecare dată tot posibilul să integreze un copil care a ajuns târziu în ritmul deja stabilit al clasei și să îl ajute să își reia ciclul firesc de lucru însă, în lumina celor prezentate mai sus, rugăm insistent părinții să țină cont de perioada de sosire la grădiniță/ școală, ajutându-ne astfel să oferim copiilor o educație Montessori de calitate. În cazul în care dumneavoastră ca părinte întâlniţi dificultăţi în a găsi o soluţie potrivită pentru a ajunge la timp la grădiniţă sau şcoală, sfatul nostru este să vă adresați educatoarei sau învăţătoarei pentru a găsi împreună o soluţie.

Echipa Monterra

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn