Educarea limbajului in mediul Montessori

Limbajul, fie el scris, vorbit, prin mimica sau gestica, reprezinta modul in care noi, oamenii, ne exprimam sentimentele cele mai intime. Inca de la nastere copilul este atras de vocea umana ca si de o muzica si raspunde acesteia transmitandu-le parintilor sai nevoile si dorintele pe care le are.

Pana la 7 ani copilul se afla intr-o perioada senzoriala de achizitie a limbajului iar rolul nostru ca adulti este acela de a-i oferi cat mai multe surse de informare si de a-i spori stima de sine si increderea in fortele proprii. Acestea il vor ajuta ulterior sa se exprime liber, fara teama. Exista persoane ce sunt foarte inteligente dar care nu se pot exprima in fata unui grup. Pentru a-l ajuta pe copil sa fie increzator in limbajul sau este nevoie sa urmam doi pasi:

  1. Sa ascultam ceea ce are de spus
  2. Sa-i imbogatim vocabularul

Modalitati de imbogatire a vocabularului:

  • Carti de povesti
  • Carti de poezii
  • Carti de specialitate ( tipuri de reptile, tipuri de pietre, tipuri de scoici etc)
  • Carduri cu imagini ( tipuri de……..)
  • Jocuri de limbaj :

“Jocul intrebarilor” ( de unde a venit marul?) se preia o idee ce se dezvolta ulterior

  • Jocuri cu sunete

“Eu vad pe masa un obiect ce incepe cu sunetul….”
“Eu vad ca ai pe tine un obiect ce se termina cu sunetul…”
“La cate cuvinte ce incep cu sunetul….. te poti gandi?”

Scopul acestor jocuri este acela de a-l face pe copil constient de sunetele limbii romane. Varsta de la care se incep aceste jocuri este 2,5 ani, din momentul in care copilul poate rosti in mod corect o buna parte din cuvinte. Prin intermediul acestora se pot remedia si problemele de pronuntie ( jocuri in fata oglinzii)

Limbajul scris

In ceea ce priveste limbajul scris, Maria Montessori a spus ca acesta poate fi considerat precum a doua dentitie, ce poate fi utilizat doar intr-un stadiu mai avansat de dezvoltare. Ea considera ca mecanismul scrierii este unul complex ce implica abilitati fizice dar si abilitati intelectuale.

Mecanisme fizice necesare pentru scriere:

  • Capacitatea mainii de a tine corect creionul in mana
  • Capacitatea mainii de a atinge usor hartia, de a nu strange creionul
  • Capacitatea mainii de a adapta la spatiu dat miscarea pe care o face
  • Capacitatea de a trasa forma literei
  • Capacitatea mainii de a fi ferma si de a putea tine creionul

Mecanisme intelectuale necesare pentru scriere:

  • Capacitatea copilului de a auzi sunetele
  • Capacitatea copilului de a izola sunetele ce formeaza cuvinte
  • Capacitatea copilului de a vizualiza simbolul corespunzator unui anumit sunet.

Noi, ca adulti, facem toate aceste lucruri de foarte mult timp. Ele par simple dar este nevoie sa le acordam timp copiiilor pentru a le deprinde si interioriza.

Materiale ce vin in sprijinul mecanismelor fizice necesare pentru scriere:

In sala Montessori exista mai multe materiale din cadrul ariilor Viata Practica si Senzorial ce au aceste scopuri :

  • tabletele tactile
  • globul de pamant si apa
  • blocurile de cilindrii
  • cabinetul de geometrie
  • turnare de seminte
  • impaturitul servetelelor
  • spalatul mesei
  • lustruitul pantofilor
  • blocurile de cilindrii
  • turnul roz

Materiale ce vin in sprijinul mecanismelor intelectuale necesare pentru scriere:

  • literele de glaspapir
  • insertiile metalice
  • alfabetul mobil

Toate aceste materialele au in comun izolarea dificultatilor.

Toate acestea activitati din mediu reprezinta nu doar pregatire pentru scriere cat si o metoda de dezvoltare a vocabularului. Scrierea de cuvinte il va pregati pe copil in mod direct pentru citit.

About Ioana Radulescu (1 Articles)
Pedagog Montessori si Director administrativ la Monterra. Diploma AMI 3-6 ani, 2014, Saint Louis, USA. Va invit sa ne cunoastem si sa crestem impreuna copiii fericiti, increzatori in fortele proprii si dornici sa descopere lumea ce li se intinde la picioare.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*