Ariile curriculare: Știinte și activități culturale

Ariile curriculare Montessori. Știinte și activități culturale.

Maria Montessori considera că este necesară înțelegerea lumii în care trăim, observarea logicii și ordinii care guvernează tot ce ne înconjoară și a rolului nostru în ea. Din acest motiv ultima arie curriculară are un titlu aparent generic, bazat pe ideea că toate ”materiile” sunt interdependente. Prin activitățile din acestă zonă copilul este încurajat să aibă o gândire flexibilă, să facă diverse conexiuni dintre discipline, să descopere tot mai multe despre mediul înconjurător, învățând despre evoluția naturii, omului și a culturii (= științe și activități culturale).

Copilul este observator natural iar materialele vin în întâmpinarea dorinței lui firești și fundamentale de a își stabili propriul loc în marea hartă a lumii și de a înțelege logica după care funcționează acesta din urmă. El experimentează, clasifică și observă, adunând informații, fiind foarte interesat de tot ce îl înconjoară… întrebând în permanență acel ”de ce” arhicunoscut :D. În abordarea Montessori mediu pregătit îl invită să exploreze lumea cu ajutorul simțurilor, răspunzând nevoii lui interne, în conformitate cu perioadele lui senzoriale. Prin experiențe senzoriale și activități care presupun lucrul cu mâinile (de exemplu puzzle-uri cu continente și țări) își lărgește orizontul de cunoaștere și capătă o viziune clară asupra întregului Univers.  Artele plastice și muzica, activitățile culturale, îi oferă oportunitatea de a își exprima sentimentele și ideile, dar și de a își dezvolta conștiința culturală și socială. Este astfel ajutat să înțeleagă cultura în care s-a născut, căpătând informații și despre alte culturi, cu specificul lor.

Copilul învață să facă în permanență conexiuni între discipline. De la forma unei sfere discuția ajunge la globul pământesc, folosind plastilina ridică forme de relief, lucrul cu puzzle-ul geografic le poate oferi informații despre diferitele culturi și astfel descoperă lucruri noi despre mâncăruri specifice, muzică, tradiții etc. Află nume de continente, oceane și planete, lucrează cu steagurile diferitelor țări, se familiarizează cu diverse concepte științifice, cultivă plante și învață să le îngrijească, urmărește circuitul apei în natură, analizează diferitele forme ale frunzelor sau corpul omenesc… Deși se focusează în special pe geografie, biologie și arte plastice, această arie curriculară reunește în fapt într-un mod integrat noțiuni de astronomie, chimie, geologie, istorie, geografie, botanică, zoologie, arte plastice, muzică, fizică… toate ajutându-l să conștientizeze faptul că suntem parte integrantă din cursul major al vieții. Scopul final este o atitudine de admirație și umilință în fața minunilor lumii în care ne aflăm, formarea unui individ independent, cu respect și apreciere față de societatea din care va fi parte componentă ca şi adult.

Alina F.

–––––

Acest articol face parte dintr-o serie de postări, prima dintre ele fiind Ariile curriculare și materialele didactice Montessori.

About Alina Fekete (103 Articles)
Specialist în design și comunicare. Cel mai important rol este însă cel de părinte - alături de cei doi copii ai mei descopăr lumea fascinantă care ne înconjoară.

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*